OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till en kommun med positiv laganda och gränslösa framtidsutsikter! Eda är en kommun med c.a 1000 medarbetare som alla på något sätt arbetar med att ge service till våra medborgare, medarbetare och besökare.
Individ- och familjeomsorgen är ett verksamhetsområde med fokus på att ge en god service och stöd till våra medborgare samt ansvara för myndighetsutövning. Enheten Vuxen arbetar med handläggning av ekonomiskt bistånd, missbruks- och beroendebehandling, våld i nära relation samt LSS-handläggning. Enheten Barn och Unga arbetar med handläggning av familjerätt, familjehem, stöd och behandling samt familjecentral. Arbetet sker både för den enskilde individen och på gruppnivå. Vi har ett särskilt ansvar för svaga grupper.
Verksamheten finns i trivsamma lokaler i närheten av järnvägsstationen i centrala Charlottenberg.
ARBETSUPPGIFTER
Individ- och familjeomsorgen söker en socialsekreterare till vuxengruppen med inriktning ekonomiskt bistånd.
Som socialsekreterare utreder du och bedömer rätten till ekonomiskt bistånd enligt gällande lagstiftning. Tillsammans med klienten försöker du hitta lösningar som stärker hans eller hennes resurser och möjligheter att bli självförsörjande och leva ett självständigt liv. Samarbete internt och externt med för klienten viktiga personer och myndigheter är betydelsefulla delar av vårt arbete.
Vi ser arbetet med ekonomiskt bistånd som ett socialt förändringsarbete där vi arbetar utifrån människors individuella förutsättningar. I vårt koncept skapar vi utrymme för socialsekreterarna att göra ett kvalitativt socialt förändringsarbete. Vi arbetar för en god arbetsmiljö och att alla socialsekreterare har en rimlig arbetsbelastning.
Flextid tillämpas. Du har möjlighet att ansöka om växling av semesterersättning mot fler semesterdagar samt erbjuds friskvårdstimme. Du erbjuds extern handledning och annan kompetensutveckling. Vi erbjuder en trevlig arbetsgrupp samt en bra introduktion och ska göra vårt bästa för att du ska finna dig tillrätta hos oss.
KVALIFIKATIONER
För tjänsten krävs socionomexamen.
Du ska vara bekväm med myndighetsrollen och väl förtrogen med rådande lagstiftning. Du behärskar ett professionellt bemötande, är noggrann och handlingskraftig. Du har god samarbetsförmåga, är utåtriktad och engagerad, har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, är flexibel och kan variera dina arbetsuppgifter efter verksamhetens och enhetens behov. Som person är du trygg i dig själv och i din profession. Du har lätt för att bygga relationer, skapa förtroende samt är uthållig och är nyfiken på människors olikheter. Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökanden med olika bakgrund.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Vår verksamhet bygger på visionen om att vara en positiv gränskommun där människor möts präglad av samverkan, starkt näringsliv och med ambitionen att utvecklas. Vi arbetar aktivt med jämställdhet och värdesätter mångfald både som kommun och som arbetsplats. Vi erbjuder glada arbetslag, positiva arbetsplatser och goda personalförmåner för dig som anställd!
Välkommen med din ansökan till en spännande och utvecklande tjänst. Ansökan görs digitalt via Offentliga Jobb.
Vi ser fram emot din ansökan så vänta inte utan sök tjänsten redan idag. Urval och intervjuer sker löpande.
Innan anställning kan ske begärs utdrag ur Rikspolisstyrelsens misstanke- och belastningsregister.
Grundannonsering sker enligt kommunens policy, vi undanber oss därför bestämt försäljare av annonsplats, rekryteringssajter och liknande.