OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tierp är en kommun med en organisation i rätt storlek för dig som vill ha nära till chef, kollegor, politik och kunder. Här finns utrymme för både personlig utveckling och samverkan i organisationen.
Vår kommun erbjuder varierande boendemiljöer, havsnära natur, historia, kultur och god service. Tierp har Stockholm, Uppsala och Gävle inom pendlingsavstånd och erbjuder också möjlighet att arbeta delvis på distans.
Våra värderingar är viktiga och tillsammans arbetar vi för att förverkliga våra värdeord: respekt, ansvar, kundfokus, mod och framtidstro.
Vi söker nu en socialsekreterare till ekonomiskt bistånd vid individ- och familjeomsorgen i Tierps kommun.
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare på ekonomiskt bistånd arbetar du med att utreda och fatta beslut om rätten till ekonomiskt bistånd utifrån gällande lagar och rättspraxis. Vi arbetar aktivt med varje individs planering mot egen försörjning och möter våra klienter regelbundet i fysiska besök. I arbetet ingår att arbeta för att klienter hittar en egen försörjning genom arbete eller annan ersättning. Du kommer därför att behöva tät tillsammans med vår arbetsmarknadsenhet för att få människor att hitta drivkraften till studier, arbete eller andra vägar till självförsörjning. Även samarbete med Komvux/SFI samt med externa aktörer såsom Arbetsförmedlingen, Regionen och Försäkringskassan är relevant i det här sammanhanget. I tjänsten ingår även handläggning av bostadsfrågor samt flykting/integrationsfrågor. Förutsättningen för arbetet är att samverka både inom kommunen och med andra myndigheter.
Arbetet består av planering, handläggning och dokumentation, beslutsfattande, uppföljning av insatser och annan myndighetsutövning.
KVALIFIKATIONER
Vi ser gärna att du är utbildad socionom, beteendevetare, sociolog, statsvetare eller har annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Du skall ha ett genuint intresse att jobba med människor i en utsatt situation och vara en del i deras utveckling. Du ska ha god dokumentationsvana och du ska på ett bra sätt kunna föra samtal på ett motiverande och lösningsfokuserat sätt.
Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning, goda kunskaper i socialrätt och socialförsäkringssystemet. B-körkort är ett krav. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och att du passar in i vårt arbetslag.
Tillträde enligt överenskommelse.
Rekrytering sker löpande så välkommen med din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Vi eftersträvar mångfald där våra medarbetares bakgrund, erfarenheter, kunskaper och personlighet berikar kommunen.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Bistånd/IFO Britt-Louise Björklund
0293-21 80 60
Verksamhetschef Individ- och familjeomsorgen Randi Graungaard
0293 21 84 20
Områdeschef Matthew McNeill
0293 21 8166
Verksamhetschef IFO Randi Graungaard
0293-21 84 20
Enhetschef Eva Limmergård
0293-21 81 35
Enhetschef Jenny Hilmersson Olsson
0293-21 81 78
Enhetschef Nima Najafi
0700898196
Enhetschef Arbetsmarknadsenheten Annalena Rudström
0293-21 84 77
Enhetschef Siri Hallstan
0293-218476
Enhetschef Bistånd/IFO Hanna Fontaeus
0293-21 80 60