Arbetsbeskrivning
Är du på jakt efter ett meningsfullt jobb? Strängnäs kommun söker nu en socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd som vill vara med och göra skillnad! Drivs du av utmaningar och är en person som brinner för att stötta människor på vägen mot självständighet och egen försörjning? Då är det här tjänsten för dig.
Socialkontoret i Strängnäs kommun är indelad i fem verksamhetsområden: individ och familjeomsorg (IFO), äldreomsorg, funktionshinderomsorg, hälso- och sjukvård samt administration och digitalisering. Enheten för ekonomiskt bistånd ligger organisatoriskt under individ och familjeomsorg på socialkontoret i Strängnäs. Enhetens huvuduppdrag är att utreda och besluta om rätten till ekonomiskt bistånd samt att motivera och stötta enskilda att komma ut i självförsörjning genom exempelvis arbete eller studier. Utöver huvuduppdraget ansvarar enheten även för dödsboutredning, budget- och skuldrådgivning, utredning och verkställighet av sociala kontrakt, arbete kring mottagning och etablering av nyanlända, förmedlingsmedel samt utredning av felaktiga utbetalningar (FUT).
På enheten kommer du att få möta en engagerad arbetsgrupp som tillsammans har utvecklat arbetet med ekonomiskt bistånd och som löpande jobbar med förbättringar i hela vår process. Vi kan erbjuda dig en bra och individanpassad introduktion med en egen mentor när du börjar hos oss. På enheten tar vi tillvara på medarbetarnas egen drivkraft och engagemang och du kommer att få vara en del av vårt utvecklingsarbete.
ARBETSUPPGIFTER
I uppdraget ingår att handlägga rätten till ekonomiskt bistånd. Du får utföra ett meningsfullt arbete med möjlighet att påverka till det bättre. Arbetet kan stundtals vara utmanande då du, med respekt för individen, möter människor som många gånger kan befinna sig i svåra livssituationer. Hos oss ges du möjlighet att utvecklas och tillsammans driver vi arbetet framåt.
Arbetsuppgifter som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd omfattar bland annat:
• Utreda, bedöma och besluta om rätten till bistånd enligt Socialtjänstlagen
• Stödja och motivera biståndssökande att ta sig vidare ut i egen försörjning
• Intern samverkan inom kommunen samt extern samverkan med andra myndigheter
• Delta i enhetens gemensamma arbete med ständiga förbättringar
Varför ska du välja oss? Hos oss får du:
• Goda möjligheter till utveckling. Vi tror på att växa tillsammans och erbjuder fortbildningar och mentorskap för att du ska kunna utvecklas i din roll.
• Ett sammansvetsat team. Våra kollegor beskriver oss som en arbetsplats med stark gemenskap, där alla stöttar varandra och delar samma drivkraft att göra skillnad.
• Balans i livet. Vi förstår vikten av återhämtning och erbjuder flexibla arbetstider, friskvårdsbidrag, löneväxling, distansarbete och en arbetskultur som värnar om balans mellan arbete och fritid.
• En meningsfull roll. Ditt arbete är viktigt och kommer att påverka och förändra människors liv.
KVALIFIKATIONER
För att trivas och lyckas i rollen ser vi att du har:
• socionomexamen.
• god förmåga att uttrycka dig tydligt i både tal och skrift på svenska.
• god datorkunskap.
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av myndighetsutövning inom ekonomiskt bistånd eller annat verksamhetsområde.
• erfarenhet av verksamhetssystemet Treserva.
• relevant vidareutbildning, såsom motiverande samtal (MI) eller annan relevant utbildning.
I rollen som socialsekreterare förväntas du kunna samverka och samarbeta med andra, varför du är intresserad av att möta människor och har förmågan att sätta dig in i olika situationer utifrån din yrkesroll. Du är trygg i dig själv och har i stressande situationer förmågan att agera lugnt, behärskat och självständigt. Du är flexibel och kan snabbt ställa om när verksamheten kräver det. Du har god samarbetsförmåga, är lösningsorienterad och har ett professionellt förhållningssätt.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund: utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet. Låter det spännande? Vi tillämpar löpande urval så välkommen in med din ansökan redan idag och bli en del av vårt team!
ÖVRIGT
Strängnäs kommun har drygt 39 000 invånare och är strategiskt belägen i Mälardalen med utmärkta kommunikationsmöjligheter. Här är det nära till storstaden Stockholm nås med tåg på under 50 minuter, och ännu närmare ligger Eskilstuna. Vår kommun är en attraktiv plats för både boende och arbete, där du får möjlighet att göra verklig skillnad för samhället och dess invånare.
Hos oss finns en mängd meningsfulla och utmanande arbetsuppgifter, med möjligheter att växa och utvecklas i din yrkesroll. I Strängnäs kommun arbetar över 2 500 kunniga och engagerade medarbetare, som alla bidrar till att skapa en positiv vardag för invånarna. Vi värdesätter en arbetsplats där alla känner sig inkluderade och där det finns utrymme att påverka.
Vi arbetar aktivt utifrån en värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi ser i vår årliga medarbetarundersökning att våra medarbetare trivs. Vi hoppas att du vill vara en del av vårt team och tillsammans med oss bygga framtidens Strängnäs. Tillsammans skapar vi en starkare kommun och gör varandra bättre.
Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid för att skapa en hälsosam arbetsmiljö för alla medarbetare, kollegor och brukare.
Ansökningsprocess och personuppgiftshantering
• Som sökande ansvarar du för att dokumentera din kompetens tydligt, så att vi kan göra en saklig och rättvis bedömning av din ansökan.
• Vid arbete med barn och ungdomar krävs utdrag ur polisens belastningsregister innan anställning.
• Strängnäs kommun hanterar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. Du kan läsa mer om vår personuppgiftshantering på vår hemsida.
Strängnäs kommun har valt mediekanaler för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare och rekryteringstjänster.
Vi ser fram emot att få veta mer om dig och hur du vill bidra till Strängnäs framtid.