Socialsekreterare ekonomiskt bistånd

Arbetsbeskrivning

Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 16 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.

Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Vi erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, en rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vi strävar också efter mångfald och jämställdhet.

Arbete & Försörjning är beläget i fina lokaler i Söderby Park och är en del av socialförvaltningen. Verksamhetsområdet består av Vuxenenheten och Arbetsmarknadsenheten som har varsin enhetschef och en övergripande verksamhetschef. 

Inom Vuxenenheten där denna tjänst är placerad, arbetar vi med ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning, flyktingetablering, boendefrågor samt beroendeproblematik (både myndighetsutövning samt öppenvårdsinsatser). Vi har också det kommunövergripande ansvaret för frågor gällande våld i nära relationer och är samlokaliserade med Landstingets beroendemottagning. Arbetsmarknadsenheten hjälper deltagarna ut i arbete och de får hjälp av bl a arbetsmarknadssekreterare, ungdomsstödjare, arbetshandledare och datalärare. Salem ingår i Samordningsförbundet Huddinge-Botkyrka-Salem där vi tillsammans driver flera spännande projekt.

Arbetsuppgifter
Vi söker efter en kompetent och kunnig socialsekreterare som vill jobba i vårt glada gäng.

Du kommer att jobba med att handlägga och utreda ärenden inom ekonomiskt bistånd genom att träffa de enskilda personerna, upprätta och följa upp deras planeringar på deras väg mot egen försörjning. Du kommer att ha mycket goda förutsättningar för ditt klientarbete då vi för närvarande har ca 30 ärenden per handläggare, vilket ger dig möjlighet att bedriva ett gediget socialt inriktat arbete för att hjälpa alla till egen ökad självförsörjning. För att kunna ha en helhetssyn så handlägger socialsekreterarna ansökningarna om ekonomiskt bistånd. Är du särskilt intresserad av t ex budget- och skuldrådgivning, etablerings- eller boendefrågor så finns det stor möjlighet att få jobba inriktat mot dessa frågor. Vi samarbetar mycket internt inom både enheten, verksamhetsområdet och kommunen samt även med andra instanser i samhället då det är en framgångsfaktor för att hjälpa våra klienter. Vi har bl a samverkansprojekt ihop med FK, AF och Landstinget. Givetvis har vi extern handledning. Inom ekonomiskt bistånd arbetar vi med Instrument X och MIX (Motivational Interviewing inom Instrument X). Vårt IT-system heter Treserva.

Kvalifikationer
Du som söker har socionomexamen samt erfarenhet av handläggning av ekonomiskt bistånd eller annan form av myndighetsutövning. Du har väldigt god samarbetsförmåga då du kommer att ha kontakt med många interna och externa samarbetspartners såsom Arbetsförmedling, Försäkringskassan, Landsting osv. Du har god analysförmåga och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. I arbetet behöver man vara strukturerad, vara psykiskt stabil och kunna arbeta självständigt.

Anställningsvillkor
Tillsvidare

Heltid

Tillträde enligt överenskommelse. 

Vi tillämpar flextid och arbetar lite längre på måndag och går hem tidigare på fredagar. Heltid motsvarar 38,75 timmar per vecka.

Sista ansökningsdag: 2015-09-07


För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef

Micael  Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Salems kommun Rönninge
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 10 augusti 2015

Besöksadress

Säbytorg 16 14480 Rönninge
None

Postadress

Säby Torg 16
Rönninge, 14480

Liknande jobb


Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

22 november 2024

22 november 2024