OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av förändring och med ambition att utvecklas. I Hässleholms kommun har vi önskad sysselsättningsgrad och rökfri arbetstid.
Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av förändring och med ambition att utvecklas. I Hässleholms kommun har vi önskad sysselsättningsgrad och rökfri arbetstid.
Socialförvaltningen ansvarar för kommunens individ- och familjeomsorg och har ca 250 medarbetare. Verksamheten är organiserad i sex verksamhetsområden; Barn och familj myndighet, Barn och familj stöd och behandling, Ekonomiskt bistånd, Ensamkommande barn, Vuxenverksamhet och Administrativ verksamhet. Vi finns centralt i Hässleholm med direkt närhet till både tåg- och bussförbindelser.
Verksamhetsområde Ekonomiskt bistånd söker två nya arbetskamrater till ett härligt gäng på cirka 30 medarbetare. Det här erbjuder vi:
- Vara en del av ett team med 7 handläggare
- Ett arbete nära enhetschef för stöd och utveckling i arbetet
- Många möjligheter till externa kontakter via till exempel samverkansgrupper och hembesök
- Utbildning för nyanställd, individuell kompetensutvecklingsplan, MI-utbildning
- Extern handledning samt möjlighet till ärendehandledning i storgrupp två gånger i veckan
- I genomsnitt 40 stycken egna ärenden vilket ger möjlighet att hinna med både administration och att i mötet med sökanden kunna skapa en relation
- Möjlighet att påverka genom att ingå i någon av våra utvecklingsgrupper inom verksamhetsområdet och inom förvaltningen
Arbetsuppgifter:
Du handlägger ansökningar genom att utreda, bedöma och fatta beslut om rätten till ekonomiskt bistånd utifrån gällande lagstiftning och praxis. Tillsammans med sökande kartlägger du situationen. Du upprättar en individuell planering tillsammans med sökanden och i vissa fall med samarbetspartners för att stärka den sökandes resurser och väg mot självförsörjning.
Kvalifikationer:
Du är socionom och har erfarenhet av socialt arbete och myndighetsutövning, företrädesvis inom ekonomiskt bistånd. Du är en van datoranvändare och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi lägger stor vikt personlig lämplighet där följande förmågor är särskilt viktiga:
- Trygg personlighet och personlig mognad
- Ett stort intresse och vilja att arbeta med människor
- Ett gott bemötande och professionalitet med förmåga att hantera tuffa diskussioner och att fatta obekväma beslut
- Noggrannhet, förmåga att strukturera och prioritera sina arbetsuppgifter och att arbeta självständigt inom givna tidsramar
- Flexibilitet inför oförutsedda händelser och situationer och parallella arbetsuppgifter
Varmt välkommen med din ansökan via länken nedan. För frågor om tjänsten hänvisar vi till namngivna kontaktpersoner. Fackliga representanter nås via kommunens växel 0451-26 70 00.
Kontaktpersoner på detta företaget
Rektor Uno Nilsson
0709-71 70 81
Rektor Paul Szabó
0451-26 84 46
Kanslichef Maj-Inger Carlsson
0451-26 83 43
Kommunarkivarie Emilia Odhner
0451-26 83 65
Gruppchef Jan-Olof Andersson
0451-26 74 57
Enhetschef Marie Olsson Taxén
0451 26 88 74
Facklig representant SSR Camilla Gudmundsson
0451-26 76 23
Rektor Ingrid Landén
0451-26 79 02
Rektor Carola Krantz
0451-268468
Rektor Annika Persson
0451-26 78 70