OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Strömstads kommun har ett brett uppdrag att erbjuda kommunal service inom hela vår kommun. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare för vår plats.
Socialförvaltningens uppdrag är att möta människors skiftande behov av stödinsatser som krävs för att den enskilde ska klara sin vardag. Förvaltningen ger service och ansvarar för myndighetsutövning rörande barn- och unga, funktionshindrade och äldre. Förvaltningens verksamheter är äldreomsorg, stöd och service samt individ- och familjeomsorg.
Ekonomiskt bistånd ligger under enheten för arbete och försörjning. Vi är i startgroparna för att utveckla ett samarbete med arbetsmarknadsenheten. Hos oss arbetar 3 socialsekreterare med ekonomiskt bistånd. Vi är ett gäng med gott humör och mångårig erfarenhet
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare på ekonomiskt bistånd arbetar du med att utreda och fatta beslut enligt socialtjänstlagen gällande rätten till försörjningsstöd. Du kommer att arbeta med allt förekommande arbete från mottagning av nya ärenden till löpande handläggning. Hos oss ligger fokus på att stödja klientens förändringsarbete mot självförsörjning. I det arbetet är du spindeln i nätet. Du har kunskap och kan navigera i välfärdssystemen. Arbetet innebär mycket intern och extern samverkan. I dina arbetsuppgifter ingår att vara aktiv i vårt utvecklingsarbete såväl internt som externt för att på bästa sätt kunna skapa bra förutsättningar för de personer som har behov av hjälp från oss.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Önskvärt att du har erfarenhet av myndighetsutövning.
Som person är du initiativrik, ansvarstagande och har en helhetssyn i ditt arbete. Du har en väl utvecklad samarbetsförmåga, ett stort intresse för socialt arbete och god förmåga att sätta dig in i andras situation. Du har en god förmåga att motivera till förändring och att skapa goda relationer. Ett gott bemötande är en självklarhet för dig! Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Eftersom kommunikation och dokumentation är en stor del av arbetet är det ett krav att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift och att du är noggrann vad gäller dokumentation och handläggning. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten (SoL), framför allt med ekonomiskt bistånd
ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen.
Varmt välkommen med din ansökan!