OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, stabil ekonomi, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan.
ENHETEN FÖR EKONOMISKT BISTÅND är en av sex enheter inom Socialförvaltningens individ- och familjeomsorg och består av åtta medarbetare. Enheten för Ekonomiskt bistånd utreder och fattar beslut enligt delegation i ärenden gällande ekonomiskt bistånd.Länk till Ekerö kommuns hemsida
Arbetsbeskrivning
Inom Individ och familjeomsorgen arbetar vi i små personalgrupper vilket ger dig närhet till både kollegor och chefer. Vi sitter tillsammans i gemensamma lokaler där medarbetare, stödfunktioner och chefer samarbetar över enhetsgränserna - det ger oss goda förutsättningar att hitta den bästa lösningen för våra medborgare och klienter. Hos oss arbetar vi prestigelöst och lär av varandra.
Enheten för ekonomiskt bistånd är en lite mindre enhet där vi som arbetar har roligt tillsammans, är måna om varandra och stöttar upp vid behov. Vi letar nu efter en ny kollega som vill vara en del av vårt team.
Som socialsekreterare utreder du och bedömer rätten till ekonomiskt bistånd enligt gällande lagstiftning samt arbetar med stöd till personer i akut bostadslöshet. Tillsammans med klienten försöker du hitta lösningar som stärker hans eller hennes resurser och möjligheter att bli självförsörjande och leva ett självständigt liv. Du samarbetar internt och externt med för klienten viktiga personer och myndigheter.
Då vår tidigare budget- och skuldrådgivare nu slutar hos oss så ser vi att detta är en kompetens som vi kommer att sakna, därför ser vi gärna att du tidigare arbetat som kommunal budget- och skuldrådgivare.
I enhetens uppdrag ingår även dödsboanmälningar, egna medelförvaltning samt stöd till personer i akut bostadslöshet. I arbetet ingår även att aktivt delta i enhetens kvalitets- och utvecklingsarbete.
I Ekerö kommun har vi, i jämförelse med andra kommuner, ett relativt lågt inflöde av ärenden vilket ger tid till både reflektion och utveckling. Hos oss hinner vi arbeta igenom ärenden ordentligt och söker hela tiden nya sätt att nå våra medborgare och utvecklas tillsammans med dem.
Vi har en ordnad ekonomi vilket ger större möjligheter till goda lösningar för klient. Det ger oss också möjligheten att ta hand om våra medarbetare på ett bra sätt, vi erbjuder bland annat lediga klämdagar och halvdag före röd dag. Hos oss kan du också växla semesterersättning till fler semesterdagar.
Vi har goda möjligheter till flexibla arbetstider och möjlighet till hemarbete - hos oss får du som socialsekreterare stor möjlighet att lägga upp ditt arbete på ett sätt som passar dig.
Vårt kontor ligger centralt på Ekerö, bara 15 minuter med buss från Brommaplan eller 5 minuter från Jungfrusund (färja Ekeröleden). För dig som åker från Stockholm city går pendelbåt 89 från Klara Mälarstrand via Lilla Essingen och Ekensberg.
Vi arbetar med MI och Signs of Safety. Vi erbjuder dig utbildning i de metoder vi använder och arbetar aktivt med handledning.
Hos oss finns det goda karriärmöjligheter för den som vill växa och utvecklas i sin yrkesroll!
Kvalifikationer
För att du ska lyckas med uppdraget ska du:
• ha en socionomexamen eller annan utbildning som bedöms likvärdig
• ha lätt för att samarbeta med andra och sätta individen i fokus
• ha ett professionellt förhållningssätt och kunna vara rak och tydlig
• vara strukturerad, ha en god administrativ förmåga samt gott ordningssinne.
Vi ser gärna att du också uppfyller följande kvalifikationer:
• B-körkort
• tidigare erfarenhet av handläggning inom Ekonomiskt bistånd
• tidigare erfarenhet som kommunal budget- och skuldrådgivare.
För att trivas hos oss är du engagerad, genuint intresserad av att möta och förstå människor och nyfiken på att lära nytt och att utvecklas.
Vi arbetar löpande med urval och intervjuer så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt.
Tillträde: 2023-08-01 eller enligt överenskommelse
Omfattning: Heltid
Anställningsform: Tillsvidare
Så tar du dig till Ekerö kommun
Om Ekerö kommun
Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser.
Vi lever vår värdegrund som innebär ett stort engagemang, god kommunikation med öppen dialog och ett professionellt förhållningssätt. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.
Ekerö kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare och strävar efter ett tydligt fokus på hållbarhet. Under förutsättning att verksamhetens möjlighet att uppfylla sina mål kvarstår, har kommunen en positiv inställning till distansarbete när så är möjligt.
Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.
Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sektionschef Christina Almelund
08-560 391 00
Sektionschef Britt-Marie Fransson
08-560 391 64
Biträdande sektionschef Ulrika Kannebäck Hagala
08-560 392 26
Rektor Inga-Lill Håkansson
08-564 108 20
Biträdande rektor Marika Zetterberg
08-564 108 20
Margit Hammarström, Kommunal
08-12457783
Anna-Klara Essén, Förskolechef
0736604044
Eva Svensson, Lärarförbundet
08-12457382
Britt-Marie Fransson, Enhetschef
08-124 571 64
Louise Dagerholm, Biträdande enhetschef
08-124 572 26