OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Valdemarsvik är en skärgårdskommun i södra Östergötland belägen utmed E 22. Kommunen har ca 7 600 invånare. Här finns en enastående natur med närhet till skogen. Kommunen är en pärla vid Östersjöns enda fjord, Valdemarsviken. Vi är just nu i ett speciellt utvecklingsskede och vill skapa en verksamhet för framtiden. Vi står inför ett generationsskifte och har behov av att rekrytera medarbetare som vill vara med i ett spännande arbete med att forma vårt stöd- och omsorgsarbete.
Sektor Stöd och omsorg har ca 350 medarbetare som arbetar inom socialtjänst, äldreomsorg och med funktionshindrade eller inom hälso- och sjukvård. Vårt uppdrag är omfattande och en viktig del av den samhällsservice vi vill ge våra kommuninvånare.
ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi en glad och driven socialsekreterare till en av våra myndighetsgrupper
Individ och familjeomsorgen i Valdemarsvik söker nu en handläggare till ekonomiskt bistånd då en av våra medarbetare går i pension. Som handläggare i myndighetsgruppen så blir din huvudsakliga uppgift att ta emot, utreda och fatta beslut om rätten till ekonomiskt bistånd utifrån inkomna ansökningar. Arbetet förutsätter en hög grad av rättssäkerhet och effektivitet i handläggningen och det är en viktig del att vara med i all samverkan kring individen och att tänka utifrån en teamkänsla. Vi har nära samarbete med både externa och interna aktörer såsom skola, AME, Arbetsförmedling och försäkringskassan. Vi förutsätter att du bidrar med din kompetens i gruppen och att du är en person som vill utvecklas och driva arbetet framåt och ser samarbete som ett led i detta. Är du en person som har mod och vilja att jobba i ett av de mest spännande yrken som finns och i en organisation som uppskattar egna initiativ så kan du vara personen vi söker.
I gruppen, som består av myndighetshandläggning inom både SoL och LSS samt öppenvård för missbruk, finns ytterligare handläggare för ekonomiskt bistånd, vuxenhandläggare missbruk, behandlingsassistent missbruk samt handläggare för bistånd äldre och LSS. Gruppen består av åtta personer samt en 1:e socialsekreterare som finns med i det dagliga arbetet som stöd och vägledning.
På individ och familjeomsorgen är vi totalt 23 stycken medarbetare inklusive myndighetsgruppen för barn och unga samt en öppenvårdsverksamhet för barn och familj, Råd och Stöd. Varje enhet har en 1:e socialsekreterare som tillsammans arbetar i ett team för att på bästa sätt kunna hitta samarbetsformer för vi alla ska kunna ge bästa möjliga service till våra kommuninvånare.
KVALIFIKATIONER
Socionomexamen eller utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. B-körkort är ett krav.
Vi söker dig som har socionomexamen eller utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi värdesätter om du har erfarenhet av arbete inom socialtjänsten och goda kunskaper inom relevant lagstiftning samt erfarenhet av handläggning. Har du erfarenhet av handläggning av individärenden/myndighetsutövning samt har vana att möta individer i svåra samtal är det meriterande.
Du behöver kunna kommunicera väl i tal och skrift samt ha goda kunskaper inom området dokumentation. För att lyckas i rollen är det viktigt att du är lugn och stabil i stressade situationer samt att du är strukturerad och skicklig på att planera och prioritera. Som person är du lyhörd, positiv samt har ett gott bemötande. Du har god samarbetsförmåga samt uppvisar ett gott och professionellt bemötande i alla individkontakter. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi arbetar med Pro Capita som dokumentationssystem.
Körkort för bil är ett krav.
ÖVRIGT
OBS! Ansökningarna kommer att behandlas löpande, så vänta inte med din ansökan.
Vi kan erbjuda Dig en trevlig och erfaren arbetsgrupp och friskvårdspeng upp till 2 500 kr/år. Vi har flexibel arbetstid och vi tillämpar ledighet vid så kallade ”lätt och klämdagar”. Det innebär att du har möjlighet till kortare arbetsdag dagen före röd dag och ledigt på klämdagar. Vi är en kommun som ser positivt på den professionella utvecklingen och vi värdesätter en vilja att vara en del i detta.
Vi tillämpar provanställning.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tf Enhetschef IFO Susan Gren
0123-191 00
1:e socialsekreterare IFO Pelle Ahnlund
0123-191 00 vxl
Enhetschef Hemsjukvården Eva Edström
0123-19100
Enhetschef Cathrine Karlson
0123-193 22, 070-301 91 56
Enhetschef Magdalena Ståhl
070-601 06 12
Enhetschef Charlotte Holgersson
0123-194 46, 070-645 71 60
IFO-chef Louise Skymnevik
0123-191 00
Enhetschef Hemsjukvården Eva Edström
0123-19227
MAS Lena Borgman Fred
0123-19321
Enhetschef Peter Tirheden
0123-192 44