OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om arbetsplatsen
Ekonomi- och arbetsmarknadsenheten arbetar för att personer ska kunna uppnå självförsörjning inom ramen för den så kallade Solna-modellen.
Vi samverkar även med samtliga enheter inom socialförvaltningen och med andra förvaltningar, myndigheter och organisationer i syfte att minska arbetslösheten och att underlätta för solnabor att komma ut på arbetsmarknaden.
Vad innebär arbetet?
Som handläggare på ekonomi- och arbetsmarknadsenheten kommer du att arbeta med handläggning av försörjningsstödsärenden, att utreda var personen bäst kan få hjälp och stöd samt finna andra försörjningsformer. Du kommer att arbeta med kortvariga och/eller långvariga ärenden. Hantera ansökningar av akut art, utreda tillhörighet och vistelse, ansvara för första kontakten gällande försörjningsstöd och göra en förhandsbedömning avseende behov och rätt insats. I tjänsten ingår även att vid behov göra hembesök.
Vem söker vi?
Vi söker dig som har socionomexamen. Du är flexibel och strukturerad, har god samarbetsförmåga och en helhetssyn på arbetet.
Som socialsekreterare hos oss arbetar du med stort eget ansvar. Det är därför viktigt att du är självständig i ditt arbetssätt, gillar att ta initiativ och arbetar på ett strukturerat sätt. Du bidrar till att leda utvecklingsarbetet i linje med Solna stads politiska mål.
Tidigare erfarenhet av arbete med försörjningsstöd är meriterande.
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig en arbetsplats med positiv stämning och god sammanhållning. Vi bryr oss om varandra och har ett tillåtande och öppet arbetsklimat.
Som medarbetare får du:
- Rimlig ärendemängd och välutvecklad metodik som ger dig möjlighet att arbeta kvalitativt med förändringsarbete
- Tillgänglig och stödjande arbetsledning och korta beslutsvägar
- God tillgänglighet till stöd och insatser såsom konsultläkare, arbetsfrämjande insatser och samverkan med förvaltningen för arbetsmarknad, kultur och fritid
- Regelbunden extern handledning
- Samlokaliserade enheter och nära till andra samverkanspartners
- Moderna lokaler i Solna Business Park, med närhet till bra kommunikationer
- Goda möjligheter till relevanta externa och interna utbildningar, t.ex. inom MI samt nätverksarbete
- Flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling
- Friskvårdsbidrag
Mer information och ansökan
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid
Du välkommen med din ansökan så snart som möjligt, dock senast 22/12-2023. Intervjuer kommer att ske löpande.
Om du har några frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Parvin Banisadr 08-746 3462.
Vi tar enbart emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar, så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster.
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.
Socialförvaltningen ansvarar för insatser till barn, ungdomar, familjer, till personer med funktionsnedsättning eller missbruk samt för stöd till brottsoffer och personer i behov av ekonomiskt stöd. Vi ger råd, stöd och handlägger frågor som rör barn- och ungdom, familjerättsfrågor, psykisk funktionsnedsättning och missbruk, samt frågor som rör brottsoffer och försörjningsstöd.
Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.