OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Angered är en av Göteborgs tio stadsdelar. Här bor ungefär 51 000 personer i en miljö som är en blandning av miljonprogramsområden, småhusbebyggelse och traditionell landsbygd med storslagen natur. Angered har ett mycket aktivt föreningsliv och här bor människor med ursprung från ett hundratal olika länder.
Stadsdelsförvaltningen driver verksamheter inom förskola, grundskola, individ- och familjeomsorg, kultur och fritid, hälso- och sjukvård samt social omsorg för funktionsnedsatta och äldre. Vi är 4000 anställda i förvaltningen.
Angered har en ung befolkning och en tydlig vision om utveckling inom en mängd områden, med fokus på trygghet, folkhälsa och förbättrade resultat i skolan. Detta gör att det finns energi och dynamik i förvaltningens arbete. Här får du vara med och uppfinna!
Mer information om stadsdelsförvaltningar i Göteborgs Stad hittar du på www.goteborg.se
ARBETSUPPGIFTER
Vill du hjälpa Unga/Vuxna i Angered ut i egen försörjning?
I Angered har vi fem enheter som handlägger ekonomiskt bistånd och vi är uppdelade efter de behov som klienterna har. Vi söker nu Dig som vill arbeta mot Unga/Vuxna.
• Unga/vuxna är en enhet som arbetar med ungdomar mellan 18-29 år. Du kommer vara med i hela processen från nybesök till egen försörjning. På enheten arbetar ca 15 socialsekreterare, 1:e socialsekreterare och enhetschef.
• Angered har många samarbetspartners vilket gör att du arbetar tätt tillsammans med Jobbhörnet, Ungdomscentrum, Samverkansteam, Arbetsförmedling och Vuxenenheten.
• Vi jobbar tätt med vårdcentraler, ungdomsgymnasier, skolkuratorer, sfi-skolor och psykiatrin.
Arbetet som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd består av två huvuduppdrag:
- Att tillsammans med individen utreda behov av insatser och därefter forma arbets- eller rehabiliteringsplaner med lämpliga åtgärder riktat mot målet att bli egenförsörjande samt.
- Att följa upp varje individs planering och besluta om rätten till ekonomiskt bistånd.
Hos oss jobbar vi med förändringsarbete genom täta kontakter och besök där du lär känna klienten och dess behov. Utifrån detta matchas behoven med våra egna kompetenshöjande verksamheter eller med externa samverkanspartners.
Du ser människors resurser och kan utifrån mål och riktlinjer stötta och motivera varje individ till att hitta lämpliga vägar till att uppnå egenförsörjning. Vi vill att klienten ska vara delaktig och aktiv i processen!
KVALIFIKATIONER
Socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Erfarenhet av myndighetsutövning är meriterande.
Vi bedömer också utifrån personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Du har möjlighet att få friskvårdsbidrag och tillgång till ett stort utbud av friskvård. Stadsdelen har också en cykelförmån samt förmånlig avbetalning av västtrafikkort.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att alltid ange din e-post i ansökan och att skicka in din ansökan digitalt, inte via e-post eller brev.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
Kontaktpersoner på detta företaget
Inga-lill Balheden, Enhetschef
031-365 22 78
Mia-Estelle Johansson, 1:e socialsekreterare
031-365 12 07
Gulistan Sendi, Enhetschef
031-365 21 11
Liselott Svedjeland, Rektor
031 365 16 86
Ronak Larsson, Förstelärare & biträdande rektor
0702-229762
Marika Andersson, Rektor
031 - 365 20 40
Sara Holm, Speciallärare/ Tf rektor
0702353771
Magnus Carlsson, Rektor
031 365 24 82
Daniel Hallenrud, Förskolechef
Birgitta Persson, Biträdande rektor
031-365 24 51