OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 55 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.
I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.
Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!
Beskrivning
Vi vill bli fler! Nu söker vi fler kollegor som tillsammans med oss vill fortsätta förbättra och utveckla vår organisation.
Vi hoppas kunna förstärka vår arbetsgrupp med nya entusiastiska medarbetare som tillsammans skapa en trygg arbetsplats med god arbetsmiljö. Utredningsenheten Barn och Unga växer och vi behöver nya kollegor.
Vi erbjuder dig en arbetsplats med höga ambitioner och fokus på kvalitet. Tillsammans med våra övriga samarbetspartner vill vi göra skillnad för barn och familjer i vardagen. Den kollegiala andan är hög och alla bidrar med kunskap och ett lösningsfokuserat synsätt. Som socialsekreterare arbetar du nära våra kollegor i övriga enheter inom sektionen för barn och unga.
Det här är en tjänst där du kommer att trivas med om du gillar ett arbete i konstant förändring, högt tempo och variation i arbetsuppgifter. Du får hjälp och stöd i att fatta beslut i ditt arbete av dina kollegor, arbetsledare och enhetschef.
Arbetsuppgifter
Ditt arbete som socialsekreterare är betydelsefullt och mångfacetterat då du i dialog med klienter ska arbeta för att hitta bästa lösningen för just individen i fråga. I ditt arbete utgår du från den lagstiftning och det kunskapsstöd som finns.
Din huvudsakliga arbetsuppgift är handläggning enligt SoL och LVU med inriktning på barn och ungdomar 0–20 år, deras familjer och nätverk. Du utreder och bedömer barns- och familjers resurser och biståndsbehov samt beslutar om och följer upp olika insatser. Vi arbetar utifrån ett medvetet och utvecklat barnperspektiv och använder BBIC som handläggnings- och dokumentationssystem. En viktig del i arbetet är samverkan med både professionella och andra personer som finns runt barnet/ungdomen. I arbetsuppgifterna ingår det en stor del dokumentation och därför är det en fördel att det är något du tycker om och är bekväm med att göra.
Kvalifikationer
För att arbeta som socialsekreterare ska du vara socionom eller socialpedagog. Meriterande är att du arbetat som socialsekreterare med utredningar inom barn och unga eller annat likvärdigt arbete kopplat till myndighetsutövning inom socialtjänsten. Erfarenhet av BBIC och kunskap i Procapita/Lifecare är även det meriterande.
Du arbetar självständigt men även strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl med stöd av arbetsledare och kollegor. Du är relationskapande och har mycket god förmåga att etablera kontakt med människor i utsatta situationer. För att lyckas i din roll hos oss behöver du ha god kommunikativ förmåga samt vara trygg, lugn och stabil i din
yrkesroll. Detta för att kunna fatta snabba beslut och agera i situationer trots svåra omständigheter. Du ser samarbete som en självklarhet eftersom det är tillsammans vi når våra mål och hittar nya möjligheter för samverkan. Du är också van att dokumentera ditt arbete.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
B- körkort är ett krav.
Socialtjänsten kräver att utdrag från belastning- och misstankeregister innan anställning.
Låter tjänsten intressant? Tveka inte utan sök! Intervjuer kommer att ske löpande under rekryteringsperioden.
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.
När du söker ett jobb i vår jobb-portal diarieförs din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir då en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingarna kan begäras ut av den som vill. Undantag är ansökningar från personer som har skyddad identitet. Om du av någon anledning inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system kontaktar du den person som anges vid kontakt i respektive annons.
För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.