OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialtjänsten i Piteå är redo att möta framtiden. Från och med 1 januari 2020 har förvaltningen en ny, plattare organisation. Grundtanken är att det ska finnas en ingång till socialtjänsten, oavsett ärende. Socialtjänsten är Piteå kommuns största förvaltning med cirka 1700 medarbetare. Med brukaren i centrum samordnas de insatser som behövs från sju avdelningar. Vi erbjuder dig ett meningsfullt arbete där du får vara med och utveckla socialtjänsten tillsammans med fantastiska kollegor.
Avdelningen Individ och familjeomsorgen inom Socialtjänsten har ett uppdrag från socialnämnden att ansvara för medborgare som behöver stöd i sin sociala situation. Vi söker nu en socialsekreterare till Enheten socialpsykiatri och missbruk
Arbetsuppgifter
Inom enheten pågår ett utvecklingsarbete inom myndighetsutövningen vilket innebär att enhetens tre socialsekreterare tillsammans kommer att arbeta med såväl missbruk och beroende som stöd till personer med psykiatrisk-/neuropsykiatrisk problematik.
Alkohol- och Narkotikagruppen har i uppdrag att ge medborgare i Piteå kommun som är 18 år och äldre möjlighet att förändra sina alkohol- och drogvanor. Även den som lever nära en person med beroende kan vända sig till oss.
I socialpsykiatrin inom enheten arbetar boendestöd, personliga ombud, en träffpunkt och projektet Tidsam. Som socialsekreterare arbetar du i team med övrig personal inom enheten. Vi arbetar lösningsfokuserat och motiverande.
Arbetet innebär myndighetsutövning där man som socialsekreterare är en del i klientens behandlingsprocess, i nära samarbete med behandlare i vår öppenvård. Du utreder enligt socialtjänstlagen behov av behandling på behandlingshem och föreslår lämplig insats. Du arbetar även med LVM (Lagen om vård av missbrukare i vissa fall) samt skyddsbedömningar för unga vuxna mm. Myndighetsutövningen inom socialpsykiatrin innebär biståndsbedömning för boendestöd, hemtjänst, särskilt boende, kontaktperson och sysselsättning. I arbetet ingår att följa upp beslutade insatser. Du deltar på nätverksträffar och samverkar med såväl behandlingshem, hälso- och sjukvården som internt i socialtjänsten utifrån klientens behov.
Kvalifikationer
Krav på socionomutbildning, erfarenhet av myndighetsutövning och vana av dokumentation.
Erfarenhet av arbete med personer med missbruk/beroende och/eller psykiatri/neuropsykiatri är meriterande. Som person är du trygg, stabil och ansvarstagande samt agerar på ett professionellt sätt som är anpassat till situationen. Du har en god samarbetsförmåga och uppskattar ett varierat och inte alltid förutsägbart arbete. Du kan arbeta självständigt samt att du har en god förståelse för människors olika förutsättningar. B-körkort är ett krav.
Övrigt
Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid (100%)
Arbetstid: Dagtid, måndag-fredag.
Tillträde: 2022-01-01 eller enligt överenskommelse.
Välkommen med din ansökan senast 21-10-10