Socialsekreterare ensamkommande barn

Arbetsbeskrivning

Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 83 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Vi är närmre 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för kreativa människor som vill lyfta tillsammans med oss. Vårt arbete gör skillnad i människors vardag!

Möt framtiden med oss i Arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.



Verksamhetsområdet myndighetsenheten ensamkommande barn befinner sig i ett stort och spännande förändringsarbete.

Ett tydligt, strukturerat och processbaserat arbetssätt med fokus på etablering håller på att införas, verksamhetsområdets uppdrag är att etablera ungdomen innan 21 års ålder. Myndighetsenheten kommer att vara en viktig del i detta arbete och ha ett nära samarbete med verksamhetens etablerings- och utslussboende. Myndighetsenheten med 23 medarbetare består av barnsekreterare, ungdomssekreterare och familjehemssekreterare.

Vill du vara med i vårt spännande förändringsarbete när vi inför vårt nya processbaserade arbetssätt?

Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare på myndighetsenheten ensamkommande barn ansvarar du för uppföljning av ensamkommande barn placerade i familjehem samt handläggning av utredningar och insatser enligt SoL och LVU. Du ansvarar, utifrån delegation, för rättsäker handläggning och beslut i enskilda ärenden samt att upprättade rutiner följs. Du ska skapa en bärande och förtroendefull relation till barnet och vara dess företrädare i olika sammanhang. Du ska samverka med barnets gode man och med det professionella nätverket utifrån barnets behov. Du deltar aktivt i enhetens kvalitets- och utvecklingsarbete och arbetar i enlighet med gällande lagstiftning och verksamhetsområdets syfte att etablera ungdomen innan 21 års ålder.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen. Erfarenhet av handläggning med myndighetsutövning inom socialtjänstens barn och ungdomsvård och erfarenhet av annan myndighetsutövning är meriterande. Vi ser gärna att du har utbildning i BBiC. Arbetet kräver B-körkort.

Då dokumentation och kommunikation ingår i dina arbetsuppgifter krävs god datorvana samt förmåga att uttrycka sig i både tal och skrift. God kunskap i Procapita är meriterande. Som person har du förmåga att vara flexibel och kreativ då förutsättningarna i arbetet snabbt kan förändras.

För jobbet behöver du kunna samarbeta, vara lösningsfokuserad och flexibel. Vidare har du förmåga att arbeta självständigt, skapa relationer och vara lyhörd i mötet med andra. Du har god förmåga att samverka med både interna och externa aktörer.

Anställningsvillkor
Vi erbjuder flertalet tillsvidareanställningar på heltid med placering i Kristianstad. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Om du erbjuds anställning ska du visa upp ett registerutdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2013:852 Socialtjänstlagen som gäller för de som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Linda Moberg på tfn  044-13 28 32.

Vi kommer att kalla till intervjuer löpande och tillsättning kan komma att ske innan sista ansökningsdag som är 2017-03-22.

Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.

I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Kontaktpersoner på detta företaget

Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kristianstads kommun
  • 5 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • 100 %. Tillträde: Snarast enligt överenskommelse tillsvidareanställning
  • Publicerat: 23 februari 2017

Besöksadress

Västra Storgatan 12
None

Postadress

None
KRISTIANSTAD, 29180

Liknande jobb


Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

22 november 2024

22 november 2024