OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till Mjölby - kommunen där hjulen snurrar - mitt i hjärtat av Östergötland, en knutpunkt såväl geografiskt som kulturellt. Mjölby är ett område som kombinerar småstadens fördelar med närheten till storstadens puls. Inte en parkeringsmätare så långt ögat når, men ändå bara 20 minuter med tåg till universitetsstaden Linköping. Mjölby kommun har drygt 25.000 invånare. Här finns en väl utbyggd kommunal service med mer än 2.200 anställda inom många yrkesområden. Vår kommunala verksamhet behöver medarbetare med olika bakgrund, erfarenheter, kunskaper och personligheter. Därför beaktar Mjölby kommun jämställdhets- och mångfaldsaspekten vid rekrytering. ARBETS- OCH ARBETSPLATSUPPGIFTER I oktober 2007 beslutade kommunstyrelsen att Mjölby kommun skall teckna avtal med Migrationsverket om att ta emot ensamkommande flyktingbarn. När barnen kommer till kommunen skall de utredas och placeras i därför avsett boende. Ersättning utgår för utredningsarbete och uppföljning varför 1.0 tjänst som socialsekreterare med inriktning mot utredningsarbete samt uppföljning avseende ensamkommande flyktingbarn kan rekryteras. Barnen/ungdomarna beräknas vara i åldrarna 16-17 år. För närvarande kommer många ungdomar från Irak, Somalia och Afghanistan. När barnen kommer till kommunen skall deras behov utredas och de erbjuds boende i "Hem för vård av barn och unga", HVB. Det kommer att finnas flera boenden för denna målgrupp inom kommunen som ingår i uppdraget. Mottagandet av ensamkommande barn och unga är organisatoriskt placerad under Omsorgs- och socialförvaltningen. En förvaltningsövergripande styrgrupp som ansvarar för strategiska beslut har bildats, likaså finns en förvaltningsövergripande arbetsgrupp. Arbetsuppgifter Socialsekreterare med inriktning mot ensamkommande flyktingbarn. Arbetet omfattar information och rådgivning, utredning, bedömning, beslut, planering samt uppföljning i ärenden som rör ensamkommande flyktingbarn. Nära samverkan med ansvariga för de asyl- och PUT-boenden som skall sättas igång. Nära samarbete med de gode män som utses. Tjänsten ställer krav på flexibilitet och samverkan med andra myndigheter. Arbete pågår att utveckla och införliva olika ut-redningsmetoder och till hjälp har vi datasystemet ProCapita. Kontinuerlig kompetensutveckling utifrån fastställd årsplan samt regelbunden handledning är självklara delar i arbetet hos oss. KVALIFIKATIONER Du har socionomexamen eller annan utbildning som prövas likvärdig samt erfarenhet av arbete med barn/ungdomar/flyktingar Du har arbetat med utredningsarbete och är förtrogen med Social-tjänstlagen, LVU och LVM-lagstiftning. Du är engagerad, kreativ och arbetar gärna lösningsinriktat. Stor vikt läggs vid din förmåga att samarbeta med ledning, kollegor och samverkanspartners. Du måste kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Du har körkort klass B