OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsplats
Inom Ljusdals kommuns individ-och familjeomsorg IFO arbetar vi nära varandra utifrån samlad kompetens med hög ambitionsnivå och stort engagemang i vårt komplexa arbete. Vårt arbete genomsyras av Signs of Safety.
I familjehemsenheten arbetar familjehemssekreterare, socialsekreterare, specialistsocionom och enhetschef. Vi ansvarar för myndighetsutövningen kring de barn som behöver placeras utanför hemmet en längre tid. Socialsekreterarna följer upp barnets situation i familjehemmet med stöd av BBIC. Familjehemssekreterarna rekryterar familjehem samt utreder och handleder dem. Familjehemsenheten har ett team som erbjuder förstärkt stöd till familjehem vid särskilt behov. Vi sitter i kommunhuset tillsammans med de flesta andra av myndighetsutövande verksamheter.
Arbetsuppgifter
Familjehemsenheten arbetar med barn/ungdomar (0-20 år) i familjehemsvård. Som socialsekreterare arbetar du främst med att följa upp barnets situation. Detta med stöd av vårdplan och genomförandeplan samt kontakt med det biologiska nätverket. Utredningsarbete ingår också i arbetsuppgifterna. Vi träffar barnen och familjehemmen i deras hem, vilket innebär en del resande.
Kvalifikationer/utbildning
Socionomexamen eller annan likvärdig högskoleexamen.
Meriterande är
- erfarenhet av socialt arbete och särskilt myndighetsutövning
- god förmåga att skapa trygga relationer till barn och unga
- god organisations- och dokumentationsförmåga
- god förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift
- god samarbetsförmåga men samtidigt kunna arbeta självständigt
- stresstålighet.
Övrigt
Ljusdals kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare. Därför har vi nära arbetsledning och stöd av administratör, 7-timmars arbetsdag med bibehållen lön för att ge en längre dygnsvila i syfte att minska stress, friskvårdspeng, möjlighet till distansarbete och att växla in semestertillägg mot extra semesterdagar samt ett generöst flextidsavtal. Extern handledning är en självklarhet för oss. Provtjänstgöring kan tillämpas. Rekrytering sker löpande så välkommen med ditt intresse!
Körkort krävs.
Varaktighet och Sysselsättningsgrad
Tillsvidareanställning, heltid
Tillträde enligt överenskommelse
Upplysningar lämnas av
Enhetschef Marie Larsson 0651 - 18851 och 070 - 1912290
Fackliga kontaktpersoner
Fackliga kontaktpersoner nås via växeln, 0651-180 00.
Sista ansökningsdag
2023-03-02
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Ljusdals kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen.
Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anette Swed
0651-181 07
Lisa Sjöström
Eva Berglund-Carlén
070-1902902
Elisabeth Fransson
Kjärstin Öhman
Eva Berglund-Carlén
Eva Åsåker
Inga-Lill Öjemark
David Norman
Carina Bryngelsson