OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu har du möjligheten att komma och arbeta tillsammans med oss på Familjehems- och familjerättsenheten i Ludvika.
På enheten arbetar ca tio socialsekreterare och fyra familjerättssekreterare. Arbetet leds av enhetschef och 1:e socialsekreterare. Socialsekreterargruppen är uppdelad i två funktionsgrupper varav den ena arbetar med inriktning mot familjehem, HVB, kontaktperson/kontaktfamilj och den andra arbetar med att följa de placerade barnen och ungdomarna. Funktionsgrupperna arbetar sedan tillsammans i team med de placerade barnen, ungdomarna, deras biologiska nätverk och familjehem.
Som medarbetare hos oss erbjuds du ett meningsfullt och omväxlande arbete i en engagerad och trevlig arbetsgrupp med högt i tak. Du kommer att ha goda möjligheter att utveckla och påverka familjehemsverksamheten. Arbetsgruppen erbjuder uppmuntrande dialoger och öppna diskussioner. Vi hjälps åt med ärenden och diskuterar med varandra. Du erbjuds arbetsledning som har lång och gedigen erfarenhet inom området och som därför kan stötta gruppen på bästa sätt. Stor tillgänglighet och närvaro kännetecknar ledarskapet.
Som anställd i Ludvika kommun får du även möjlighet till ett brett utbud av friskvårdsaktiviteter med bland annat gratis inträde till simhall och gym och 2000kr i friskvårdspeng, extern handledning och semesterväxling.
I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv.
Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas.
Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.
Arbetsuppgifter
I arbetet med inriktning mot familjehem arbetar du med att rekrytera, utreda, matcha och kontinuerligt stödja och handleda familjehem samt att utreda kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Det ingår också att matcha barnets behov med ett lämpligt familjehem eller HVB-hem. En stor del av arbetet läggs på att stödja och vägleda familjehemmen i deras uppdrag. Barnets socialsekreterare och familjehemssekreterare arbetar i team kring de placerade barnen. Arbetet är självständigt men kräver ett nära samarbete med såväl kollegor som arbetsledning på enheten samt med andra interna och externa samarbetspartners. Fortlöpande dokumentation ingår i tjänsten och arbetet kan innebära resor.
Vi söker
Dig som är positiv, ansvarstagande, flexibel, nyfiken på andra och tycker om ett arbete med varierande arbetsuppgifter och utmaningar med barnets och familjehemmets bästa i fokus. Då arbetet handlar om att skapa relationer med våra familjehem vill vi att du har en god förmåga till relationsbygge och att du har lätt för att kommunicera på ett tydligt och smidigt sätt så väl internt som med våra externa aktörer.
Kvalifikationer
Krav på Socionomexamen, kunskaper om aktuell lagstiftning. God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, bra samarbets- och initiativförmåga.
B-körkort krävs.
Meriterande är erfarenheter från familjehemsarbete, myndighetsutövning inom IFO mot området barn och unga, kunskaper och erfarenheter av BBIC, systemiskt förhållningssätt, Signs of safty och våld i nära relationer.
Arbetsgivaren kommer även att lägga stor vikt vid den personliga lämpligheten för uppdraget.
Anställning
Vikariat, heltid. T o m 2024-09-30, med eventuell möjlighet till förlängning.
Tillträde efter överenskommelse.
Kontaktperson
Jessica Kalles, enhetschef, 0240-869 49, jessica.kalles@ludvika.se
Tuss Rombin, 1:e socialsekreterare, 0240-868 27, tuss.rombin@ludvika.se
Facklig kontaktperson
Akademikerförbundet SSR, nås via kommunens växel 0240-860 00
Vision, nås via kommunens växel 0240-860 00
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 18 juni 2023. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.
Urval och intervjuarbete kommer att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdagen.
I enlighet med Lag (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn, krävs att du som erbjuds tjänsten kan uppvisa ett utdrag ur Polismyndighetens belastningsregister. Detta önskar vi att du liksom din legitimation medtar vid eventuell intervju tillsammans med ditt utbildningsbevis.
Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.