OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Kungälv mäts inte storheten i meter utan i det vi drömmer om, satsar på och åstadkommer tillsammans. Här finns ambitioner, stora hjärtan och visioner. I Kungälvs kommun finns spännande och viktiga yrken där du gör skillnad i människors vardag varje dag. Det är det som är storheten. Välkommen till Kungälv!
Beskrivning
Samlad myndighetsverksamhet för socialtjänsten är ett eget verksamhetsområde i sektor Trygghet och stöd.
På myndighet ingår Mottagningsenheten, Vuxenenheten, Barn- unga och familjeenheten, Stöd och försörjningsenheten, Biståndsenheten, Administrativa enheten samt Verkställighet- och placeringsenheten (VoP). På VoP arbetar vi med arvoderade insatser, familjehem och kontaktstöd, placeringsstöd/upphandling samt leverantörsuppföljning av vårdgivare för sektorns brukare. Enheten har i uppdrag att verkställa beslut om insats/placering och arbeta för rätt vård till rätt pris för hela Kungälvs socialtjänst.
Enheten är under uppbyggnad och idag arbetar 12 heltidsanställda på enheten, varav åtta socialsekreterare inom familjehem och kontaktstöd, tre socialsekreterare inom placeringsstöd och en 1:e socialsekreterare. Vi är en engagerad och erfaren arbetsgrupp. Verkställighet- och placeringsenheten är nystartad och därmed finns goda möjligheter att vara med och påverka framtida arbetssätt och delta i utvecklingsarbete tillsammans med enhetschef och medarbetare.
Vi söker nu en ny medarbetare och kollega för en tillsvidareanställning som familjehemssekreterare.
Arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter är att rekrytera, utreda, matcha och handleda familjehem och/eller kontaktfamiljer/stödfamiljer för deras uppdrag från Kungälvs kommun. Som familjehemssekreterare arbetar du i förekommande fall även i viss mån med att följa upp konsulentledd familjehemsvård. Dokumentation görs i form av utredning, journalföring och underlag till utskott samt avtal och underlag kring arvodering.
Som familjehemssekreterare samverkar du tätt med utredande socialsekreterare eller barnsekreterare för att ta tillvara på barnets rättighet och verka för god vård i enlighet med barnets bästa.
Du erbjuds individuellt anpassad introduktion och extern processhandledning samt Kungälv kommuns personalförmåner.
Kvalifikationer
För tjänsten krävs att du har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
För rollen som familjehemssekreterare krävs att du har minst ett års erfarenhet av socialtjänstens myndighetsutövning, till exempel utredare barn och unga, barnsekreterare eller flerårig erfarenhet som familjehemssekreterare. Det är meriterande om du genomgått utbildning i Nya Kälvestenintervjun, Utbildning för utbildare, Ett hem att växa i eller handledarutbildning för familjehem.
Som person har du ett positivt, samverkansinriktat förhållningssätt. Du är pålitlig och strukturerad och arbetar självständigt utifrån grad av erfarenhet. Du uttrycker dig väl i tal och skrift. Då enheten delvis är under uppbyggnad krävs det att du har flexibilitet inför förändringar.
Vikt kommer läggas vid personliga egenskaper.
Varmt välkommen att söka jobb hos oss!
Övrigt
Ansökan tas endast emot digitalt via kungalv.varbi.com
Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak.
Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden.
Vi tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder våra medarbetare friskvårdsbidrag.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kungälvs kommun har upphandlade avtal.