OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du ha ett utvecklande och roligt arbete med fokus på placerade barn och deras familjer och/eller familjehem/HVB-hem? Är du socionom? Då ska du söka arbete hos oss.
På vår enhet arbetar ca tio socialsekreterare (barnsekreterare och familjehemssekreterare) och fyra familjerättssekreterare. Arbetet leds av enhetschef och två 1:e socialsekreterare. Socialsekreterargruppen är uppdelad i två funktionsgrupper varav den ena arbetar med inriktning familjehem, HVB, kontaktperson/kontaktfamilj och den andra arbetar med inriktning att följa de placerade barnen och ungdomarna. Funktionsgrupperna arbetar sedan tillsammans i team med de placerade barnen, ungdomarna, deras biologiska nätverk och familjehem.
Eftersom vi har en babyboom hos oss så söker vi nu socialsekreterare till båda funktionsgrupperna.
I arbetsgruppen finns blandade erfarenheter och stor kunskap inom familjehemsvård. Flera har mångårig erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens barn och ungdomsverksamhet. Arbetet lägger man upp självständigt och i samråd med arbetsledare, vi har ett nära samarbete mellan kollegor både på enheten och inom IFO. Det finns alltid möjlighet att prata, ställa frågor och få stöd i sin roll, både av arbetsledare och av kollegor.
Som medarbetare hos oss erbjuds du ett meningsfullt och omväxlande arbete i en engagerad och trevlig arbetsgrupp med nära till skratt och högt i tak. Du kommer att ha goda möjligheter att utveckla och påverka familjehemsverksamheten.
Som anställd i Ludvika kommun får du även möjlighet till ett brett utbud av friskvårdsaktiviteter med bland annat gratis inträde till simhall och gym och 2000kr i friskvårdspeng, extern handledning och semesterväxling.
I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv.
Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas.
Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare med inriktning familjehem etc arbetar du med att rekrytera, utreda, matcha och kontinuerligt stödja och handleda familjehem samt att utreda kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Det ingår också att matcha barnets behov med ett lämpligt familjehem eller HVB-hem. En stor del av arbetet läggs på att stödja och vägleda familjehemmen i deras uppdrag.
Som socialsekreterare med inriktning placerade barn och ungdomar ansvarar du för att följa upp vården av placerade barn och ungdomar och det innebär bl a att arbeta för att de får sina behov och rättigheter tillgodosedda. Arbetet innefattar ett nära samarbete med barnet/ungdomen, deras biologiska föräldrar, familjehemmet, familjehemssekreteraren och andra viktiga personer kring barnet/ungdomen. Du ansvarar för att vården övervägs och omprövas enligt SoL och LVU. När det behövs så ansvarar du även för att göra förhandsbedömningar och utredningar i de ärenden du handlägger.
Barnets socialsekreterare och familjehemssekreterare arbetar i team kring de placerade barnen. Arbetet är självständigt men kräver ett nära samarbete med såväl kollegor som arbetsledning på enheten samt med andra interna och externa samarbetspartners. Fortlöpande dokumentation ingår i tjänsten och arbetet kan innebära resor.
Vi söker
Som socialsekreterare behöver du ha en personlig mognad och vara en trygg och stabil person. Du behöver ha en god empatisk förmåga som du kombinerar med förmågan att skapa goda relationer med både barn och vuxna.
Du är positiv, ansvarstagande, flexibel, nyfiken på andra och tycker om ett arbete med varierande arbetsuppgifter och utmaningar med barnets bästa i fokus. Då arbetet på enheten handlar om att skapa relationer vill vi att du har en god förmåga till relationsbygge och att du har lätt för att kommunicera på ett tydligt och smidigt sätt såväl internt som med våra externa aktörer.
Kvalifikationer
Krav på Socionomexamen, kunskaper om aktuell lagstiftning. God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, bra samarbets- och initiativförmåga.
B-körkort krävs.
Meriterande är erfarenheter från familjehemsarbete och/eller myndighetsutövning inom IFO mot området barn och unga. Kunskaper och erfarenheter av BBIC, systemiskt förhållningssätt, MI, Signs of safety och våld i nära relationer.
Arbetsgivaren kommer även att lägga stor vikt vid den personliga lämpligheten för uppdraget.
Anställning
Tillsvidare, heltid (dagtid, visst kvällsarbete kan förekomma).
Tillträde efter överenskommelse.
Kontaktperson
Jessica Kalles, enhetschef, 0240-869 49, jessica.kalles@ludvika.se
Tuss Rombin, 1:e socialsekreterare, 0240-868 27, tuss.rombin@ludvika.se
Anna Tengström, 1:e socialsekreterare, 0240-864 21, anna.tengstrom@ludvika.se
Facklig kontaktperson
Akademikerförbundet SSR, nås via kommunens växel 0240-860 00
Vision, nås via kommunens växel 0240-860 00
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 3 december 2023. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.
Urval och intervjuarbete kommer att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdagen. I enlighet med Lag (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn, krävs att du som erbjuds tjänsten kan uppvisa ett utdrag ur Polismyndighetens belastningsregister. Detta önskar vi att du liksom din legitimation medtar vid eventuell intervju tillsammans med ditt utbildningsbevis.
Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.