OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ljungby kommuns familjehemsgrupp består av 1:e socialsekreterare, tre familjehemssekreterare och fyra barnets socialsekreterare. Familjehemsgruppen är en del av myndighetsavdelningen barn och unga inom Individ och familjeomsorgen (IFO) och har ett nära samarbete med utredningsgruppen.
ARBETSUPPGIFTER
Som barnets socialsekreterare ansvarar du för att:
- följa vården, uppmärksamma och tillgodose behoven hos de placerade barnen genom kontinuerliga träffar och samtal med barnen och de personer eller aktörer som är viktiga för dem.
- ha regelbunden kontakt med de biologiska föräldrarna.
- ha ansvar för myndighetsutövningen och därmed alla de administrativa arbetsuppgifter som ingår i handläggningen så som utredningar, överväganden/omprövningar, journalföring och övrig dokumentation.
- Ha kontakt med olika samarbetspartners så som skola, BUP, habilitering, LSS mfl
Det förekommer en hel del resor i tjänsten då flera av barnen är placerade i andra kommuner.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller motsvarande och gärna med tidigare erfarenhet av arbete inom socialtjänsten. Har du arbetat med familjehem och/eller med myndighetsutövning inom barn och unga är det meriterande.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och god förmåga till samarbete. Vi vill att du verkar för ett positivt arbetsklimat och utveckling inom socialtjänstarbetet. Du ska ha ett öppet och förtroendeskapande förhållningssätt och vara trygg i din yrkesroll. För att trivas i rollen som barnsekreterare hos oss behöver du vara en person som är strukturerad i ditt sätt att arbeta, men du behöver kunna vara flexibel och inte vara rädd för att tänka nytt. Vi ser gärna att du är social och har förmåga att skapa förtroendefulla relationer.
Det är ett krav att du uttrycker dig väl i tal och skrift och att du har B-körkort.