OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Flens kommun tror vi på mångfald, delaktighet och samverkan som en möjlighet att göra skillnad och påverka. Tillsammans tar vi ansvar för och utvecklar livskvaliteten i livets alla faser. Vi rustar för utveckling och behöver dig som kan bidra med engagemang, vilja och uthållighet. Klimatet är vänligt och tillitsfullt och ger medarbetare utrymme att växa.
Välkommen till Flens kommun - Sörmlands hjärta.
Flens socialtjänst är i förändring. Vi är en liten kommun där vi tar kraften och erfarenheten i de som arbetar närmast klienterna och samordnar med hela kommunens resurser. Målet är att förebygga i stället för att avhjälpa. Vi utgår från kunskapen och erfarenheten hos socialsekreterarna som arbetar närmast barn och vuxna. Vi mäter arbetstyngden så att alla får en rimlig arbetsbörda utifrån sin kompetens. Vi förstärker med fler tjänster om arbetsbördan är för hög. En specialistsocionom med lång erfarenhet och utan egna ärenden, externa handledare och en ny ledningsgrupp stöttar den enskilde handläggaren. Vi skapar ordning och struktur och avlastar från administrativt arbete. Nya medarbetare får introduktion och alla medarbetare får individuell kompetensutveckling.
Vill du vara med och fortsätta utvecklingen av Flens socialtjänst?
Arbetsplats
Vi är ett härligt gäng med duktiga medarbetare som tillsammans håller på att bygga upp en ny socialtjänst i Flens kommun. Socialförvaltningen ger stöd och omsorg till kommunens invånare och har tre avdelningar. Avdelningen för utbildning, stöd och integration, avdelningen för äldre och personer med funktionsnedsättning och avdelningen för myndighetsutövning. Tjänsten som familjehemssekreterare hör till utredningsenheten för Individ och familj inom avdelningen för myndighetsutövning. Avdelningen startades i januari 2015 och är fortfarande under uppbyggnad vilket ger dig en möjlighet att vara med och forma och utveckla den verksamhet du verkar i. Utredningsenheten för Individ och familj består av mottagning, utredare för barn, ungdom och vuxna, utredare för ensamkommande samt en familjehemsgrupp.
Arbetsuppgifter
Familjehemssekreterarna ansvarar för rekrytering/utredning av nya familjehem, handledning och stöd till befintliga familjehem samt viss administration kopplad till familjehemmens ersättningar. Som familjehemssekreterare arbetar du nära team med barnföljare och utredare på enheten. Tillsammans ansvarar ni för att trygga en god vård för våra familjehemsplacerade barn och unga.
Stor vikt läggs på samverkan. Vi arbetar enligt utredningsstrukturen BBIC och har Procapita som dokumentationssystem.
Kompetens
Vi söker dig som vill vara med att bygga Sveriges bästa socialtjänst. Du är utbildad socionom eller har annan likvärdig högskoleutbildning enligt Socialstyrelsens föreskrifter. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och söker dig som kan arbeta självständig samt är flexibel och organiserad. Du har ett stort engagemang, god samarbetsförmåga och har lätt för att skapa förtroendefulla relationer. Det är viktigt att du ser samverkan som en framgångsfaktor. Det är meriterande om du har BBIC utbildning samt Kälvestensutbildning. Du har B-körkort.
Flens kommun erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Flens kommun har subventionerad friskvård och är en rökfri arbetsplats. Se även vår hemsida www.flen.se för övrig information.