OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Torsås kommun - en kommun med närhet och livskvalité i södra Kalmar län. Kommunen, med ca 7 000 invånare, kan beskrivas som ett Sverige i miniatyr. Här finns havet, kusten, stränderna, slättlandet, sjöarna och skogarna. Näringslivet domineras av tillverkningsindustrin men har också en stor potential inom besöksnäring och andra områden. Här kan vi erbjuda en hög livskvalitet med närhet och stor trygghet för invånare och besökare. Torsås kommun har fem förvaltningar och två helägda bolag.
I Torsås kommun vågar vi hitta på nya lösningar, tänka stora tankar och komma med spännande idéer. För att lyckas jobbar vi nära varandra. Vi samarbetar mot ett gemensamt mål; att ge alla som bor här de bästa förutsättningarna för ett gott liv. Att vi har nära till varandra märks genom att vi tar tillvara på varandras styrkor. Att förvaltningar och verksamheter arbetar nära varandra gör också att det aldrig är långt mellan medarbetare och chef, vilket i sin tur leder till att vi har korta beslutsvägar och får mycket gjort.
Torsås kommuns värdegrund bygger på orden Delaktighet, Utveckling, Tydlighet och Trygghet. Ett förhållningssätt som varje medarbetare och förtroendevald visar i det dagliga arbetet och i möte med medborgare och kunder.
Vill du göra skillnad för barn som behöver en trygg och säker tillvaro?
Vi erbjuder en kollegial och välkomnande arbetsgrupp med utmanande och spännande arbetsuppgifter. Hos oss får du en individuell introduktion, mentorer och handledning av vår 1:e socialsekreterare samt extern handledare tillsammans med kollegorna regelbundet.
ARBETSUPPGIFTER
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att rekrytera, utreda, matcha och handleda familjehem samt samordna insatser med kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Även viss annan handläggning inom barn och familj kan bli aktuellt. Med barnets behov i centrum samverkar du med dina kollegor inför, under och vid avslut av placering. Vi jobbar processorienterat och utvecklar tillsammans processerna för att tillgodose barnets behov på ett effektivt sätt. Arbetsuppgifterna kräver B-körkort då resor till befintliga familjehem och till familjer som anmält sitt intresse att bli familjehem ingår i tjänsten.
Arbetets framgångar bygger på att du har förmåga att skapa goda och bestående relationer, kan leda dig själv och samarbeta med andra samt har goda kunskaper att förmedla dig i skrift och tal.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet
Anställning kan ske först efter uppvisande av utdrag ur misstanke- och belastningsregistret
Vi kommer att påbörja intervju och referenstagning under ansökningstiden.
KVALIFIKATIONER
Socionomexamen
Det är meriterande om du har tillgodosett dig med kunskap och erfarenheter inom följande områden: Handledning på universitetsnivå,
BBIC, utredning av familjehem, kontaktfamilj och kontaktperson, våld i nära relationer, LVU Minst ett års, helst flera, års erfarenhet från liknande arbetsuppgifter eller från uppdrag som barn-och familjehandläggare med placeringserfarenheter.
ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald och åldersskillnader som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund och gärna äldre sökande.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)
Varmt välkommen med din ansökan!