OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kalmar växer och vi är nu över 70 000 invånare.
Kalmar har en fantastisk kulturhistorisk miljö som ger staden charm och karaktär men Kalmar är också en modern universitetsstad med visioner. Här finns framtidstro, bra kommunal service och stadspuls parallellt med en livskraftig landsbygd.
Kommunens arbetsplatser representerar verksamheter med cirka 200 olika yrken på åtta förvaltningar och tillsammans är vi ca 6 000 anställda.
Kalmar kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet. Kalmar kommun värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till det.
Tillsammans gör vi ett Kalmar för alla ännu bättre. Välkommen att söka jobb hos oss!
ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi en ny medarbetare till vår familjerätt. Vi erbjuder dig ett stimulerande och ansvarsfullt arbete tillsammans med en erfaren, engagerad och driven arbetsgrupp. Gruppen består av sex medarbetare och en enhetschef. Vi är en sammansvetsad grupp och hjälps åt med alla de utmaningar som vårt arbete innebär.
Det händer mycket på det familjerättsliga området vilket gör arbetet stimulerande och det finns behov av att ständigt utveckla verksamheten.
I arbetsuppgifterna ingår framför allt att handlägga utredningar som rör frågor om vårdnad, boende, umgänge och adoptioner. Faderskaps- och föräldraskapsutredningar ingår också i arbetet. Vi har även samarbetssamtal och informationssamtal. Vi arbetar aktivt med barns delaktighet och medskapande i de olika familjerättsliga processerna och för att nå uppnå varaktiga lösningar med vårdnad, boende och umgänge är vi ett stöd till föräldrarna.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen och erfarenhet av myndighetsutövning. Du har goda kunskaper i rådande lagstiftning samt god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i skrift. Som person är du trygg i dig själv och bra på att möta människor i kris och konflikt. Du har kompetens och vana att leda svåra samtal. Vidare är det önskvärt om du har erfarenhet av arbete inom familjerätt. Du trivs med att vara delaktig i att utveckla och förbättra arbetssätt och verksamhet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
För anställning som socialsekreterare krävs godkänt registerutdrag.
Körkort B är ett krav.
ÖVRIGT
För att alla ansökningar ska bli likvärdigt granskade vid urvalsprocessen måste du söka via länken i varje specifik tjänst. OBS: Skicka INTE din ansökan via E-post eller brev.
Vi undanber oss erbjudanden och försäljningssamtal om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.