OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bli vår nya kollega?
Om arbetsplatsen och arbetsgruppen,
Vi rekryterar nu en familjerättssekreterare till vår enhet, Placeringsenheten, där familjerätt är ett av våra uppdrag. Övriga kollegor på enheten arbetar med uppföljning av placerade barn samt rekrytering och handledning av familjehem/ kontaktfamiljer/ kontaktpersoner.
Som familjerättssekreterare blir du en del av en mindre arbetsgrupp där vi arbetar tillsammans och delar med oss av kunskap och erfarenhet till varandra. Vi arbetar för en positiv arbetsmiljö och medarbetares delaktighet. Vi tar ansvar och följer riktlinjer och aktuell forskning, och alltid med barnets bästa i fokus. Barnets perspektiv och inställning ska alltid beaktas i våra utredningar. Vi strävar efter en arbetsplats där det finns tid och utrymme för reflektion och återhämtning.
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare på familjerätten genomför du, på uppdrag av domstol, utredningar gällande vårdnad, boende och umgänge enligt Föräldrabalken.
Utredningsuppdragen kan också gälla adoption av olika slag samt namnärenden.
Uppdraget består också av att ha informationssamtal och leda samarbetssamtal både enligt Socialtjänstlagen och på uppdrag av domstol. I förekommande fall upprättar du även avtal. I ditt uppdrag ingår även att handlägga faderskapsutredningar och handlägga umgängesuppdrag.
KVALIFIKATIONER
Du är socionom och har erfarenhet av att arbeta med familjerätt och av att samtala med barn. Du kan uttrycka dig väl i svenska, både i tal och skrift och har god kännedom om hur rådande lagstiftning ska tillämpas. Vi använder oss av dokumentationssystemet Treserva.
Som handläggare inom familjerätt behöver du ha god förmåga att hantera ett stort utredningsmaterial och förmåga att analysera materialet. I rollen som samtalsledare i samarbetssamtal är det viktigt med ett välförankrat barnperspektiv och vi ser gärna att du har erfarenhet av konflikthantering.
Egenskaper och förmågor
Vi söker en kollega som kan bidra till en jämställd service och ett gott bemötande av våra invånare i Lerum och som kan bidra till att skapa en inkluderande miljö på arbetsplatsen. Körkort är ett krav.
Som person tänker vi oss att du är ansvarstagande, reflekterande och flexibel. Du har en del livserfarenhet och är trygg i dig själv. Du är prestigelös och kreativ och kan arbeta i en miljö där det stundtals kan vara ett högt tempo. Du är serviceinriktad och har självklart barnperspektivet i fokus och är lojal mot verksamhetens mål. Du är noggrann och stresstålig och vågar pröva nytt. Du är empatisk och har ett gott bemötande, både i möten med familjer och gentemot kollegor.
Välkommen att komma in med din ansökan!
Tillträde enligt överenskommelse.
ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.