Socialsekreterare för barn placerade i familjehem (barnsekreterare)

Socialsekreterare för barn placerade i familjehem (barnsekreterare)

Arbetsbeskrivning

Ref: 20200795

Arbetsuppgifter
Det huvudsakliga uppdraget inom Barn och familj – Myndighet är att utreda barnets situation, göra bedömningar enligt SoL och LVU samt att genomföra uppföljningar enligt BBIC (Barnets behov i centrum). I utrednings- och uppföljningsarbetet ingår samverkan med barnets nätverk, till exempel förskola och skola, hälso- och sjukvård, BUP, polis och andra myndigheter samt att kunna motivera och stimulera enskilda individer och familjer till förändring.

Arbetet innebär ett kvalificerat utrednings- och uppföljningsarbete, som präglas av ett gott bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet och innebär stor variation och omväxling. Inom enheten värdesätter vi barn och föräldrars synpunkter och åsikter och vi arbetar för att barn och ungdomar ska vara delaktiga i sina utredningar och uppföljningar.

Socialsekreteraren inom familjehemssektionen arbetar med placerade barn och ungdomar i familjehem och jourhem. I arbetet ingår att göra besök och uppföljningar samt att rekrytera och handleda familjehem och jourhem. Specialistkunskap krävs inom området barns utveckling och uppväxtvillkor samt kunskap i att utveckla familjehemmens förmåga att möta det specifika barnets behov.

Arbetet innebär problemlösning av komplexa och sammansatta problem och styrs av lagstiftning, riktlinjer och praxis. Arbetet innebär myndighetsutövning och dokumentation.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen och ett genuint intresse för att arbeta med målgruppen barn och familj samt erfarenhet av socialt arbete efter avslutad socionomutbildning. Du bör ha minst 3 års kvalificerad erfarenhet av arbete med barn och unga och utredningsarbete enligt Socialtjänstlagen samt Lag med särskilda bestämmelser om vård och unga. Tidigare erfarenhet av arbete med ensamkommande barn eller dokumenterad fortbildning inom området barn och familj är meriterande samt erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten. Om du dessutom besitter kunskap om eller har erfarenhet av BBIC, MI eller Procapita kommer det att underlätta ditt arbete och ses som en fördel.

I arbetet kommer du att träffa människor med olika erfarenheter och historia. Det är därför viktigt att du är lyhörd och kan lyssna in personer du möter för att skapa god kontakt. Du förstår och förmår även att förmedla information till både familjehemmen och till det enskilda barnet. Du har förmåga och kunskap att utreda och göra bedömningar samt att lösa komplexa och sammansatta problem. Arbetet styrs av lagstiftning, riktlinjer och praxis och du kommer att arbeta i hög grad av självständighet genom handledning av familjehem.

Eftersom arbetet innebär mycket dokumentation ställs höga krav på administrativ förmåga samt förmågan att uttrycka dig väl i svenska språket, såväl i tal som i skrift, samt goda datorkunskaper. B-körkort är ett krav.

Om arbetsplatsen
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?

Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.

Socialtjänsten i Söder är indelad i fyra enheter med olika uppdrag och fokusområden: barn och familj, vuxna (missbruk och hemlöshet) samt ekonomiskt bistånd. Vi är stolta över våra medarbetares kunskap, professionalitet och engagemang och vi chefer jobbar aktivt med att försöka skapa en kultur som tillåter våra medarbetare utvecklas i en god arbetsmiljö.

Till sektionerna Ensamkommande/Jour och Familjehemsvården söker vi nu två socialsekreterare som vill vara med och forma framtidens socialtjänst där vi tillsammans gör skillnad för Malmöborna. I sektionerna arbetar familjehemssekreterare som är socialsekreterare för familjehemmet och barnsekreterare som är socialsekreterare för de familjehemsplacerade barnen.

Hos oss erbjuds du en arbetsplats som kännetecknas av god stämning, bra sammanhållning och att vi som kollegor stöttar varandra. Du erbjuds även introduktion, intern och extern handledning, metodutveckling, friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling. 

Information om tjänsten
Anställningsform: 1 tillsvidare och 1 vikariat (minst 1 år)
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 2
Tillträde: Omgående eller enligt överenskommelse

Övrigt
Vi kommer att påbörja urvalsarbetet under ansökningstiden och intervjuer kommer att ske löpande.

Vid anställningsintervju vill vi att du visar examensbevis från socionomutbildning samt tar med kontaktuppgifter till två referenspersoner. Sökande som erbjuds anställning är skyldig att lämna registerutdrag ur belastningsregister. Sökande som inte lämnat eller uppvisat giltigt registerutdrag kommer inte anställas.

Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.

Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansök. Har du några frågor gällande tjänsterna kontakta nämnda kontaktpersoner.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Anders Färemo

Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros

Rekryteringskonsult Johanna Andersson

Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Malmö stad
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 april 2020
  • Ansök senast: 19 april 2020

Besöksadress

August Palms plats 1 20580 Malmö
None

Postadress

August Palms plats 1
Malmö, 20580

Liknande jobb


Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

22 november 2024

22 november 2024