OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20210109
Arbetsuppgifter
Det huvudsakliga uppdraget inom Barn och familj – Myndighet är att utreda barnets situation, göra bedömningar enligt SoL och LVU samt att genomföra uppföljningar enligt BBIC (Barnets behov i centrum). I utrednings- och uppföljningsarbetet ingår samverkan med barnets nätverk, till exempel förskola och skola, hälso- och sjukvård, BUP, polis och andra myndigheter samt att kunna motivera och stimulera enskilda individer och familjer till förändring.
Arbetet innebär ett kvalificerat utrednings- och uppföljningsarbete, som präglas av ett gott bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet och innebär stor variation och omväxling. Inom enheten värdesätter vi barn och föräldrars synpunkter och åsikter och vi arbetar för att barn och ungdomar ska vara delaktiga i sina utredningar och uppföljningar.
Socialsekreteraren inom familjehemssektionen (barnsekreterare) arbetar med placerade barn och ungdomar i familjehem och jourhem. Som barnsekreterare har du vårdansvar för placerade barn och arbetar i team tillsammans med familjehemssekreterare. I arbetet ingår att göra besök och uppföljningar samt att samverka med det placerade barnets nätverk. Som barnsekreterare har du ett särskilt fokus på barnets bästa och att göra barnets röst hörd i olika sammanhang. Arbetet kräver god samarbetsförmåga.
Arbetet innebär problemlösning av komplexa och sammansatta problem och styrs av lagstiftning, riktlinjer och praxis. Arbetet innebär myndighetsutövning och dokumentation.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen, ett genuint intresse för att arbeta med målgruppen barn och familj samt erfarenhet av socialt arbete efter avslutad socionomutbildning. Du bör ha minst 3 års kvalificerad erfarenhet av arbete med barn och unga och utredningsarbete enligt Socialtjänstlagen samt Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga. Tidigare erfarenhet av arbete med barn och ungdomar eller dokumenterad fortbildning inom området barn och familj är meriterande samt erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten. Om du dessutom besitter kunskap om eller har erfarenhet av BBIC, MI, ADAD eller Procapita kommer det att underlätta ditt arbete och ses som en fördel.
I arbetet kommer du att träffa människor med olika erfarenheter och historia. Det är därför viktigt att du är lyhörd och kan lyssna in personer du möter för att skapa god kontakt. Du förstår och förmår även att förmedla information till både familjehemmen och till det enskilda barnet. Du har förmåga och kunskap att utreda och göra bedömningar samt att lösa komplexa och sammansatta problem. Arbetet styrs av lagstiftning, riktlinjer och praxis och du kommer att arbeta i hög grad av självständighet.
Eftersom arbetet innebär mycket dokumentation ställs höga krav på administrativ förmåga, datorkunskaper, samt förmågan att uttrycka dig väl i svenska språket, såväl i tal som i skrift. Du behöver ha B-körkort för manuellt växlad bil.
I denna rekrytering kommer stor vikt läggas vid dina personliga egenskaper. Avslutningsvis är det även viktigt att du har en god förståelse för kommunen som organisation och att du delar Malmö Stads värdegrund.
Om arbetsplatsen
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Vi söker nu barnsekreterare till Familjehemsvården som ingår i avdelning IFO Utredning. Vi rekryterar till två tillsvidaretjänster inom upptagningsområde Norr. Arbetsplatsen är centralt belägen vid Värnhemstorget.
Inom vår Familjehemsvård arbetar kompetenta, erfarna och engagerade barnsekreterare och familjehemssekreterare, samt förste socialsekreterare som stöttar i det dagliga arbetet, driver det långsiktiga strategiarbetet och fokuserar på verksamhetsutveckling tillsammans med sektionschef. Som anställd hos oss erbjuds du ett omfattande introduktionsprogram, intern såväl som extern handledning, kontinuerlig kompetensutveckling genom föreläsningar och utbildning, flexibel arbetstid, möjlighet till semesterväxling och friskvårdsbidrag.
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 2
Tillträde: April 2021 eller enligt överenskommelse
Övrigt
Vi kommer att påbörja urvalsarbetet under ansökningstiden. Vid anställningsintervju vill vi att du visar examensbevis från socionomutbildning samt tar med kontaktuppgifter till minst två referenspersoner. Sökande som erbjuds anställning är skyldig att lämna registerutdrag ur belastningsregister samt uppvisa id-handling (pass eller nationellt id-kort)..
Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansök. Har du några frågor gällande tjänsterna kontakta nämnda kontaktpersoner.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98