OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker: Socialsekreterare för ensamkommande
Ljusdals kommun är beläget i den nordvästra delen av det vackra Hälsingland. De största orterna i kommunen är Ljusdal, Järvsö och Färila. I vår kommun är det nära till allt som hör till livets goda, ett rikt kulturliv och en mångfald av aktiviteter och sevärdheter! För dig som är naturintresserad finns oändliga möjligheter till upplevelser utöver det vanliga.
Tillsammans arbetar vi i kommunen med allt som är viktigt i våra kommuninvånares vardag. I Ljusdals kommun har 1700 medarbetare Sveriges viktigaste jobb när vi servar våra 19 000 invånare.
Söker du utveckling i det sociala arbetet? Har du engagemang och vilja att bygga något nytt och spännande? Vi söker dig som är en erfaren och duktig socialsekreterare med socionomutbildning och som även kan svara upp till vår ambition att vara en ledande kommun inom Integrationsfrågor. Ljusdals kommuns Integrationsverksamhet är stolta över vårt goda rykte, både nationellt och internationellt. I vårt eget team på Credo HVB får du nu möjlighet att ta ett helhetsansvar för utredningar och placeringar av ensamkommande barn i vår kommun.
Arbetsplats: Integrationsverksamheten - Credo HVB
Arbetsuppgifter: Integrationsverksamheten i Ljusdals kommun utökar nu vårt mottagande av ensamkommande barn, från 10 platser upp till 18 platser. Vi behöver därför förstärka vår egen socialsekreterarfunktion för att utreda de ensamkommande barnens behov. Du kommer att arbeta i nära samverkan med vår befintliga Socialsekreterare Monica, och ni sitter båda gemensamt i direkt anslutning till boendet för ensamkommande barn - Credo HVB. Ni är båda direkt underställda Verksamhetschefen för Integrationsverksamheten - en egen verksamhet fristående från IFO i vår kommun. Dina Arbetsuppgifter är myndighetsutövande arbete enligt SoL, LVU och LSS och att göra bedömningar, placeringar och uppföljningar, samt att registrera och handlägga ärenden. Vi vill även att du tillsammans med Integrationschef, enhetschefen på boendet och din socialsekreterarkollega tar ansvar för den fortsatta utvecklingen vår mottagandeverksamhet. Du kommer att ha ett nära samarbete med boendepersonal på Credo, men även med personal inom öppenvård, skola, gode män och olika myndigheter så som Migrationsverket.
Kvalifikationer: Vi behöver en erfaren och duktig socialsekreterare med socionomutbildning, och som har erfarenhet av myndighetsutövning för barn och ungdomar. Alla utredningar och uppföljningar görs enligt BBIC och du behöver därför ha erfarenhet av arbete med BBIC. Erfarenhet av flyktingbarn och/eller familjehemsvård är meriterande. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenheter av att arbeta salutogent och utifrån ett lösningsfokuserat arbetssätt. Du bör ha god förmåga till att skapa relationer, att kunna strukturera arbetet och att kunna arbeta självständigt och i samverkan med annan socialsekreterare.
Provanställning kan komma att tillämpas. God datorvana och B-körkort krävs för tjänsten. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Upplysningar lämnas av: Kenneth Forssell, Verksamhetschef. 070-190 28 69 Monica Crosson, socialsekreterare 070-191 83 51
Fackliga kontaktpersoner: SSR, Staffan Olsson 0651-182 30. Vision, Märit Laursen 0651-180 17
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare
Ljusdals kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att kontakta oss med sådana erbjudanden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anette Swed
0651-181 07
Lisa Sjöström
Eva Berglund-Carlén
070-1902902
Elisabeth Fransson
Kjärstin Öhman
Eva Berglund-Carlén
Eva Åsåker
Inga-Lill Öjemark
David Norman
Carina Bryngelsson