Socialsekreterare för familjehemsplacerade barn

Socialsekreterare för familjehemsplacerade barn

Arbetsbeskrivning

Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till en attraktiv arbetsplats. Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar. Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet. Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare.




Arbetsplatsen
Individ- och familjeomsorgen innefattar sex enheter; mottagnings- och utredningsenheten 0-20 år, råd och stödenheten, familjehems- och familjerättsenheten, beroende- och vuxenenheten och enheten för socialpsykiatri och en förebyggande enhet.

På familjehems- och familjerättsenheten blir du en del av en kompetent och engagerad arbetsgrupp med fyra barnsekreterare, fem familjehemssekreterare, en förste socialsekreterare och en enhetschef. I enheten ingår även en arbetsgrupp som arbetar med familjerätt och en arbetsgrupp som arbetar med familjerådgivning.

Arbetsmiljö och kompetens- och utvecklingsarbete är prioriterade områden. Vi ger en genomarbetad introduktion, inklusive deltagande i den nationella Yrkesresan, och utbildning i relevanta metoder såsom MI och Signs of Safety. Extern och intern handledning är en självklarhet likaså kontinuerlig kompetensutveckling. Verksamheten lägger vikt vid utvecklingsfrågor och vi har bl a nyligen skapat en ny tjänst, en föräldrastödjande socialsekreterare, för stöd till de biologiska föräldrarna till barn placerade i familjehem. På arbetsplatsen finns en medvetenhet om vikten av återhämtning och det finns möjlighet att regelbundet arbeta hemifrån.

Kommunen erbjuder såväl friskvårdsersättning som möjlighet att växla semesterersättning mot extra semesterdagar. Kommunikationsmöjligheterna är goda, arbetsplatsen ligger mindre än tio minuters gångväg från buss- och Pågatågstationen.

Arbetsuppgifter
Socialsekreterare för familjehemsplacerade barn/barnsekreterare ansvarar för att följa upp och driva vården för familjehemsplacerade barn. Detta innefattar en regelbunden kontakt med barnet och samarbete med familjehem och biologiska föräldrar samt barnets övriga privata och professionella nätverk för att ge barnet bästa möjliga förutsättningarna. Arbetet sker i nära samverkan med den familjehemssekreterare som ansvarar för handledning och stöd till familjehemmet och en föräldrastödjande socialsekreterare som arbetar riktat mot barnets biologiska föräldrar. Barnsekreteraren ansvarar också för att utreda de placerade barnen utifrån behov som kan uppstå under placeringen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en socionomexamen och minst tre års erfarenhet av socialt arbete varav minst ett års erfarenhet av myndighetsarbete inom socialtjänstens barn och ungdomsvård. Om du har praktisk erfarenhet av MI och Signs of Safety, samt dokumenterad vidareutbildning inom området barn och familj är detta meriterande.

För att trivas i rollen som socialsekreterare/barnsekreterare hos oss behöver du vara en person som är noggrann och strukturerad i ditt sätt att arbeta, men du behöver kunna vara flexibel och inte vara rädd för att tänka nytt och anpassa dig till förändrade situationer. Du är ansvarstagande, målinriktad och har en god förmåga att självständigt planera och genomföra arbetet under givna tidsramar. Du måste ha ett stort engagemang och kunna bemöta människor med respekt och integritet. En förutsättning är att du har goda teoretiska kunskaper om olika metoder och teorier inom socialt arbete såsom exempelvis anknytningsteori samt om relevant lagstiftning. Arbetet förutsätter att du har goda kunskaper i svenska språket, att du kan uttrycka dig väl i tal och i skrift.

B-körkort är ett krav.

Om det blir aktuellt för dig att arbeta inom någon av våra verksamheter kommer du att behöva:

        • Giltigt utdrag ur belastningsregister
        • Visa på giltigt arbetstillstånd

Arbetstid/varaktighet
Heltid, tillsvidare

Tillträde
Enligt överenskommelse

Kontaktperson
Therese Törnkvist, enhetschef 0410-73 34 70

Fackliga kontakter: http://www.trelleborg.se/facket

Sista ansökningsdag
2024-02-18 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. 

Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!

Kontaktpersoner på detta företaget

Li Djurfeldt, enhetschef
0410-73 39 50

Sammanfattning

Besöksadress

Östergatan 71
None

Postadress

Östergatan 71
Trelleborg, 23183

Liknande jobb