OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20201398 Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare för familjehemsplacerade barn/barnsekreterare är du barnets utsedda kontakt med ansvar för handläggningen och uppföljningen av barnets ärende. Du följer upp samt utreder vid behov insatser enligt SoL och LVU. Dina arbetsuppgifter innebär även utredning, uppföljning och omprövning av bistånd enligt Barns behov i centrum (BBIC). Du ansvarar för att barnets rättigheter tas till vara i kontakt med personer i barnets nätverk och övriga myndigheter och att särskilt se till barnets bästa. Din roll som socialsekreterare innebär även samverkan med andra aktörer samt motivationsarbete med familjer utifrån familjehemsplaceringen.
Eftersom många barn är placerade i familjehem runt om i Skåne innebär arbetet en hel del resor, främst med bil.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen samt erfarenhet av socialt arbete. 3 års erfarenhet av socialt arbete efter examen och tidigare erfarenhet av arbete som utredande socialsekreterare inom barn- och ungdomsvården eller familjehemsvården är meriterande.
Vi ser gärna att du har kunskap om BBIC, MI samt av att arbeta i verksamhetssystemet ProCapita.
Arbetet ställer stora krav på din förmåga och kompetens vad gäller att skapa relation till barnen. För att lyckas i arbetet krävs också att du samarbetar bra med andra, såväl internt som externt och att du enkelt kan förhålla dig till ändrade omständigheter. Du har förmåga att prioritera rätt och se större sammanhang samt att finna lösningar i komplexa frågor.
Då arbetet till stor del innefattar kommunikation och samarbete, är det ett krav att du kan uttrycka dig väl i det svenska språket i såväl tal som skrift. Övriga språkkunskaper är meriterande.
Körkort är ett krav.
Om arbetsplatsen
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Familjehemsvården är en av sektionerna inom verksamhetsområde individ och familj. Inom verksamhetsområdet finns också en mottagnings- och utredningssektion för ungdomar och deras familjer, tre utredningssektioner för barnfamiljer och en öppenvårdssektion som arbetar med psykosocialt behandlingsarbete med barn och familjer. Vårt kontor finns på Hålsjögatan 8 i Malmö.
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: 2020-10-01 eller enligt överenskommelse
Övrigt
Urval för denna tjänst kommer att ske löpande. Vid intervju vill vi att du tar med socionomexamensbevis samt kontaktuppgifter till minst 2 referenspersoner. Innan anställning behöver du uppvisa en giltig ID-handling (nationellt id-kort eller pass) samt utdrag ur belastningsregistret.
Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Om du har sökt tjänster i Malmö stad tidigare så kanske du märker att du till denna tjänst söker på ett nytt sätt, via ett nytt rekryteringssystem. Vi byter rekryteringssystem för att det ska vara enklare för dig att söka våra tjänster. Om du har sökt i vårt tidigare system Visma Recruit, och vill återanvända din ansökan i denna rekrytering kan du logga in på ditt konto i Visma Recruit och ladda ner ditt tidigare CV och personliga brev.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss kontakt med media-säljare, rekryteringssajter och liknande.
Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
Har du några frågor gällande tjänsten kontakta nämnd kontaktperson och har du frågor kring rekryteringsprocessen kan du kontakta HR-konsult Lina Rönningberg, 0708-29 38 58.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98