OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 86 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Barn och ungdomsverksamheten på arbete och välfärdsförvaltningen bedriver ett målmedvetet utvecklingsarbete för att kunna erbjuda en socialtjänst med god kvalité för våra medborgare. Verksamheten ansvarar för utredningar och insatser för barn och ungdomar 0-20 år som är i behov av skydd och stöd, bl.a. familjehemsplaceringar. Vidare arbetar verksamheten även med familjerättsärenden och förebyggande insatser i Kristianstads kommun.
Nu söker vi två socialsekreterare till Barnsekreterarteamet.
Som barnsekreterare arbetar man med placerade barn/ungdomar 0-21 år. Arbetet innebär att följa upp hur de placerade barnen/ungdomarna har det, och att trygga deras uppväxt i placeringen och vid avslut.
Det viktigaste som barnsekreterare är att träffa barnen regelbundet och skapa en sådan relation att de kan lita på, och känna förtroende för dig. Som barnsekreterare är du angelägen om att lyssna på barnet, och du företräder barnet i olika sammanhang. I alla skriftliga underlag gör du barnet synligt genom att du har en god kännedom om barnets situation, dess tankar och åsikter. I samråd med teamledare fattar du beslut med utgångspunkt ifrån barnets bästa. För att kunna göra detta behöver du samarbeta, inte bara med barnet och dess familjehem, utan också med föräldrarna, andra närstående samt de professionella runt barnet exempelvis skolpersonal, sjukvård, etc. Du arbetar nära familjehemssekreterare som tillsammans med dig gör uppföljningar i familjehemmet och säkerställer att placeringen fungerar optimalt.
I teamet hjälps man åt och du får stöd i handläggarrollen av såväl teamledare som kollegor, både i barnsekreterarteamet och familjehemsteamet. I enheten finns blandad erfarenhet av arbete med barn och ungdomar och tillsammans har ni gott utbyte av varandra. Vi använder oss av mentorskap för alla nya medarbetare, och introduktion får du av teamledare och enhetschef. Hos oss har du som handläggare tillgång till administrativt stöd av duktiga, serviceinriktade administratörer. De kan hjälpa till med att registrera beslut, skicka kallelser, begära journaler, skicka ut konsultationsdokument med mera. Vi har även god tillgång till teknisk utrustning, och hög säkerhet för trygga medarbetare.
Barnsekreterarrollen innebär att man har kvar kontakter med barnen över längre tid och får följa deras utveckling. Arbetet är varierande, administration varvas med personliga möten med barn och deras familjer. Eftersom barnsekreterarna företräder "barnets röst" känns arbetet både viktigt och meningsfullt! Därtill har vi en god gemenskap och högt i tak, med många goda skratt på kontoret.
ARBETSUPPGIFTER
Som barnsekreterare ansvarar du för uppföljning av barn/ungdomar placerade i familjehem samt handläggning av utredningar och insatser enligt SoL och LVU. Du ansvarar, utifrån delegation, för en rättssäker handläggning och beslut i enskilda ärenden samt att upprättade rutiner följs. Du ska samverka med barnets biologiska familj och med det professionella nätverket utifrån barnets behov. Vi förväntar oss att du har lätt för att samarbeta inom förvaltningen, men även med externa samarbetspartners som skola, sjukvård, polis med flera.
Barn och ungdomsverksamheten i Kristianstad medger en stor möjlighet till personlig och professionell utveckling. Alla ges bland annat möjlighet att genomgå både grund- och fördjupningsutbildning i Signs of safety.
KVALIFIKATIONER
För denna tjänst krävs socionomexamen samt erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten ansvarsområde. Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i arbetet behöver du ha förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Du som söker till oss har B-körkort och cykelkunskaper för att kunna besöka familjehemmen.
Vi ser gärna att du har:
• genomgått utbildning i BBIC samt grund- och fördjupningsutbildning i Signs of safety
• erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens barn och ungdomsvård, familjehemsvård, BBiC och Signs of safety
• erfarenhet av verksamhetssystemet Lifecare
Dina personliga egenskaper är viktiga för att passa i rollen och vi söker dig som är trygg i dig själv, strukturerad, flexibel, kreativ och modig. Du behöver våga se, ta ansvar och kunna hantera svåra och akuta situationer. Du är prestigelös och kan arbeta både självständigt och tillsammans med kollegor i team. Vi uppskattar förmågan att kunna lyssna, visa empati och respekt.
När sökande erbjudits anställning ska den som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn visa ett registerutdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2013:852 Socialtjänstlagen.
ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.