OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg, Majorna, Linné, Örgryte och Härlanda ska få en bättre vardag. Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till insatser för en jämlik stad. Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov.
Vi vill skapa en mer likvärdig och effektiv socialtjänst som utgår från evidens och erfarenhet.
Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i stadens hjärta - jobba hos oss!
ARBETSUPPGIFTER
Vi på Boutredningsenheten kommer nu att utöka vårt ansvarsområde och söker därför två nya medarbetare till Boutredningsenheten. Vårt nya uppdrag är att på enheten handlägga ansökningar om ekonomiskt bistånd till begravningskostnad för hela Göteborgs Stad vilket tidigare har legat på respektive socialförvaltning. Vi söker nu dig som vill arbeta med handläggning av ansökningar om ekonomiskt bistånd till begravningskostnader.
Du kommer att ingå i vår enhet som i nuläget består av fem boutredare. De mest förekommande arbetsuppgifterna inom Boutredningsenheten är handläggning av dödsboanmälan samt dödsboförvaltning av dödsbon som saknar kända delägare. En dödsboanmälan går till på samma sätt som vid en bouppteckning. Förvaltning och avveckling av dödsbon innefattar bland annat släktforskning, utredning av den avlidnes ekonomiska situation, besök i den avlidnes bostad och att möta personer i sorg. Samarbete och kontakter med olika myndigheter ingår i arbetet såsom kontakt med socialkontor, polis, sjukhus, försäkringskassa, ambassader, domstolar och landsarkiv. Verksamheten regleras främst av ärvdabalken (ÄB), socialtjänstlagen (SoL), begravningslagen (BegrL), förvaltningslagen (FL) och offentlighets- och sekretesslagen (OSL).
Din uppgift blir att självständigt handlägga ansökningar om begravningskostnader. Tät samverkan med boutredarna och andra delar av stadens socialförvaltningar ingår i uppdraget. Handläggningen görs i det administrativa systemet Treserva.
Vi erbjuder dig ett roligt och utmanande arbete bland engagerad personal och i trivsamma lokaler på Stora Badhusgatan.
KVALIFIKATIONER
Du som söker skall ha en socionomexamen eller annan likvärdig examen och erfarenhet som arbetsgivaren finner lämplig. Du skall ha erfarenhet av det administrativa systemet Treserva. Du skall också ha erfarenhet av arbete som myndighetsutövare med försörjningsstöd/ekonomiskt bistånd.
Flerspråkighet ses som meriterande.
De är viktigt att du har hög förmåga till empati och hög integritet och vana vid att möta och bemöta och visa respekt för människor i svåra situationer. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande.
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Du har även förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag.
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas i Socialförvaltningen centrum.
Välkommen in med din ansökan!
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.