OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ger stöd till utsatta barn, familjer och personer med psykisk funktionsnedsättning. Våra cirka 700 medarbetare arbetar med missbruksvård, ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning och familjerättsliga frågor. Vår uppgift är även att motverka arbetslöshet samt sköta tillstånd och tillsyn för alkohol och tobak.
Beskrivning
Avdelningen Integration, försörjning och arbete är indelad i arbetsmarknad, bostadsfrågor, unga vuxna samt ekonomiskt bistånd.
Vill du bli en av oss? Vi är en arbetsgrupp med god stämning och stark samhörighet och vi hjälps åt och stöttar varandra i arbetet. Vi är en grupp positiva medarbetare som lägger fokus på att arbetet ska präglas av god kvalitet, hög rättssäkerhet och gott bemötande gentemot kommunmedborgare och samverkanspartners. Det finns bra rutiner, anvisningar och en tydlig struktur som underlättar arbetet. När du kommer till oss får du en egen mentor och introduktion så att du kommer in i arbetet stegvis. Vi har ärendehandledare på enheten som vägleder och handleder dig i ditt dagliga arbete. Även extern handledning erbjuds och kontinuerlig kompetensutveckling.
Vill du bli en av oss?
Vi söker nu en socialsekreterare som ska arbeta med mottagandet av nyanlända
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare för mottagande av nyanlända vuxna och familjer har du en nyckelroll för att ge nyanlända förutsättningar till egen försörjning, utbildning och delaktighet i samhället. I arbetsuppgifterna ingår att bland annat praktiskt mottagande, handläggning, samhällsinformation samt koordinering och uppföljning av olika insatser. Du kommer att samverka med andra inom avdelningen samt inom kommunens förvaltningar/enheter exempelvis SFI och med externa myndigheter, frivilligorganisationer och näringsliv. Myndighetsutövning enligt SoL ingår, då beslut bland annat fattas om ekonomiskt bistånd.
Kvalifikationer
Socionomexamen och gärna erfarenhet av arbete inom socialtjänsten. Vi värdesätter god samarbetsförmåga, besluts- och handlingskraft, kreativt tänkande samt förmåga att arbeta självständigt. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning samt god vana av att arbeta genom tolk.
Tjänsten ställer krav på hög flexibilitet. Du kan behöva vara praktiskt närvarande i mottagandet av de nyanlända och se till att de erhåller det som behövs vid ankomst. Vi ser att du tycker om att arbeta med andra människor, är lyhörd och har förmåga att arbeta både i team och självständigt samt kan hålla en professionell distans. Du är engagerad och intresserad av att arbeta med utveckling av verksamheten. Vi sätter stor vikt vid förmågan att samarbeta och som en person i gruppen vågar du lyfta egna tankar och idéer. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
B-körkort för manuell växellåda erfordras.
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.