OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss!
Om arbetsplatsen
Familjehems- och familjerättsenheten i Ale rekryterar en socialsekreterare med huvudsaklig inriktning placerade barn, barnsekreterare.
Enheten består av tre arbetsgrupper; familjerätt, familjehemssekreterare och barnsekreterare. Enheten leds av en enhetschef och för arbetsledning och metodstöd finns två 1:e socialsekreterare. Till enheten finns även en socialadministratör knuten som bistår med en rad administrativa uppgifter för enheten. Enheten arbetar även med Skolfam, för de placerade barnen. Se https://ale.varbi.com/center/tool/position/662242/edit/tab:2/Skolfam - Skolsatsning inom familjehemsvården - Stiftelsen Allmänna Barnhuset (allmannabarnhuset.se)vad Skolfam är.
Från årsskiftet 2023/2024 planeras enheten sammanföras med individ- och familjeomsorgens barn- och ungdomsenhet, för att uppnå en sammanhållen myndighetsutövning kring barn och unga, och kommer då ledas i ett gemensamt ledarskap.
Arbetsuppgifter
Enheten söker dig som har en god samarbetsförmåga, reflektionsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och professionellt sätt. I enheten finns ett starkt engagemang, hög kompetens samt flerårig erfarenhet inom områdena med fokus på utvecklingsarbete. För att främja rättssäkerhet och god kvalité erbjuds du kontinuerlig utbildning för uppdraget.
Som barnsekreterare arbetar du med myndighetsutövning och dokumentation är på olika sätt en viktig del i arbetet, både för rättssäkerhet och för kvalitetssäkring. Du arbetar för familjehemsplacerade barn/ungdomar och ensamkommande barn i team med bland annat enhetens familjehemssekreterare. Vi ser positivt på ett aktivt medhandläggarskap i ärendena.
Enheten arbetar med ett tillitsbaserat arbetssätt, med tydliga förväntningar och fokus på uppdrag och ansvarstagande utifrån givna ramar. Arbetsgrupperna formulerar sina egna resultat- och arbetsmiljömål och arbetar under året med dessa, för att ge ett exempel.
Kvalifikationer
I denna tjänst är det krav på att du har en socionomexamen (SoL 3 kap 3a§ 2st) och B-körkort.
Meriterande är om du:
- Har erfarenhet av myndighetsutövning inom familjehemsvård.
- Har erfarenhet av myndighetsutövning inom barn och unga.
- Har goda kunskaper gällande aktuell lagstiftning.
- Har goda kunskaper kring barns utveckling.
Vi förväntar oss att du:
- Tycker om att samarbeta likväl som att du kan arbeta självständigt.
- Är strukturerad och ansvarstagande.
- Har ett respektfullt och professionellt bemötande.
- Är stabil och lugn som person.
- Kan se och ta tillvara möjligheter i kris och konflikt.
Vi kan erbjuda dig:
- Ett utvecklande arbete som engagerar och utmanar.
- Kompetenta och trevliga kollegor som arbetar på ett uppdragsfokuserat sätt.
- Introduktion och stöd i arbetet från 1:e socialsekreterare.
- Ljusa och fräscha lokaler, nära kommunikationer i Nödinge centrum.
- Kompetensutveckling kopplat till grunduppdraget.
Intervjuer kan ske löpande innan ansökningstiden gått ut.
Övrigt
För att arbeta inom socialtjänsten krävs att du har ett giltigt utdrag (högst ett år gammalt) från belastningsregistret. Ansökningsblanketten hittar du https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.