OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hos oss i den moderna kurorten Ronneby kan du bli delaktig i utvecklingen av ett hållbart samhälle med människan i fokus. Ronneby kommun har ca 30 000 invånare och ligger attraktivt mellan hav och skog. Vi har bra kommunikationer med bil, tåg och flyg.
Inom kommunen jobbar ca 2 500 anställda för att ge bästa möjliga service till våra invånare, besökare och företagare.
Tycker du om att möta människor i olika livssituationer och vill stödja och motivera personer till förändring och möjlighet till egen försörjning? Vi söker just nu en socialsekreterare till Försörjningsenheten.
På Försörjningsenheten arbetar vi med att utreda ansökningar om och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen. Vi möter, vägleder och motiverar individer till att nå egen försörjning genom arbete eller studier. De senaste åren har det skett en spännande utveckling på enheten genom införandet av RPA, automatiserad handläggning, och ett förändrat arbetssätt. På enheten är vi cirka 14 medarbetare samt teamledare och enhetschef.
På vår enhet jobbar vi med stor kunskap, professionalitet och engagemang. Hos oss är klienten i fokus! Vi arbetar aktivt med att skapa en kultur som tillåter våra medarbetare att utvecklas. Du kommer till en arbetsplats där det är viktigt med goda skratt, utmaningar, nära ledarskap och stöttande kollegor.
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som planeringshandläggare vägleder och coachar du den enskilde till att formulera sina mål samt att nå varaktig försörjning i form av arbete, studier eller annan ersättning. Tillsammans upprättar ni arbetsplaner för att hitta vägen till egen försörjning. I uppdraget ingår att anvisa till kompetenshöjande arbetsmarknadsinsatser för den som har behov av detta.
En del av uppdraget består i att utreda och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd enligt gällande lagstiftning och föreskrifter. Samverkan med andra aktörer, både internt och externt, är en mycket betydelsefull del av uppdraget. I klientarbetet använder vi oss av MI (motiverande samtal).
Som nyanställd hos oss får du en individuellt anpassad introduktion och en rutinerad kollega som mentor. I ditt dagliga arbete får du stöd av en nära och tillgänglig arbetsledning i form av teamledare och enhetschef. Du erbjuds extern handledning, kompetensutveckling och friskvård på arbetstid.
KVALIFIKATIONER
Du är socionom eller har annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Goda kunskaper i aktuell lagstiftning är meriterande. Du har klientfokus och besitter en god förmåga att kommunicera på ett tydligt och begripligt sätt, både i tal och skrift. Du har ett engagemang för uppdraget och bidrar med nytänkande och metodutveckling. Egenskaper som att vara flexibel, ha god samarbetsförmåga och lätt för att bygga relationer är värdefulla i arbetet. Stor vikt kommer att läggas på din personliga lämplighet.
ÖVRIGT
Vi arbetar för en jämn köns- och åldersfördelning och för etnisk och kulturell mångfald i våra verksamheter. Vi är övertygade om att mångfald leder till utveckling.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Ronneby kommun samt möjliggöra god kommunikation med dig som sökande vill vi att du ansöker via den digitala länken.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tf. enhetschef Louise Sandén
0457-61 86 60
Enhetschef Emma Stahre
0457-618238
Verksamhetschef Göran Fridh
0457 - 618 122
Enhetschef Else-Mari Emilsson
0457-618343
Verksamhetschef Göran Fridh
0457- 61 81 22
Enhetschef Veronika Jönsson
0457-618490
Enhetschef Carin Ingeskog
0457- 61 83 40
Enhetschef Peter Börjesson
0457- 61 76 97
Enhetschef Else-Mari Emilsson
0457 618343
enhetschef Ywonne Ödman
0457-618330