OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Beskrivning
Försörjningsstödsenheten är en arbetsplats som består av socialsekreterare, utredningsassistenter, 1:e socialsekreterare och enhetschef.
Vi värnar om vår goda arbetsmiljö. Rimlig arbetsbelastning och goda relationer i arbetsgruppen är viktigt för oss. Vi är en stabil arbetsgrupp, där flertalet har mångårig erfarenhet av socialt arbete. Vi arbetar målinriktat, där det långsiktiga målet för våra brukare alltid är egen försörjning med självständighet och högre livskvalitet.
Arbetsuppgifter
I arbetet ingår kvalificerat utredningsarbete och myndighetsutövning. Vårt uppdrag är att utreda hur den enskilde bäst kan få hjälp och stöd i syfte att uppnå självförsörjning och under tiden utreder vi rätten till bistånd enligt gällande lagar och föreskrifter.
Arbetet innebär också att matcha brukarna till insatser som ska ge stöd i arbetssökandet eller till vård/behandling för brukare med rehabiliteringsbehov. Vi har som mål att träffa våra brukare regelbundet för uppföljning och stöd i strävan att förkorta deras tid hos Försörjningsstöd. Ett aktivt arbete krävs för att de så snart som möjligt ska nå egen försörjning.
Mot bakgrund av ovanstående kan arbetsuppgifterna sammanfattas i:
- Att utifrån individuella bedömningar, planeringar och insatser arbeta för den enskildes möjligheter/väg till självförsörjning.
- Att utreda och handlägga ansökningar om ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen.
- Att samverka internt och externt för att erbjuda ett professionellt socialt arbete.
Kvalifikationer
Vi söker Dig som har socionomexamen, beteendevetenskaplig/socialpedagogisk högskoleexamen eller annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig och lämplig för uppdraget.
Det är meriterande om du tidigare arbetat som socialsekreterare inom försörjningsstöd eller har erfarenhet från annat arbete med myndighetsutövning inom offentlig verksamhet.
Det är av stor vikt att du kan uttrycka dig väl och nyanserat i tal och skrift samt att du tycker om att dokumentera och är införstådd med vikten av dokumentationen. Det är viktigt att du har ett tydligt brukarfokus samt förmåga att skapa goda möten och samtal med våra brukare.
Egenskaper och förmågor som är betydelsefulla för arbetet är ansvarstagande, kvalitetsmedvetenhet, självständighet, flexibilitet, tydlighet och empati. Tjänsten kräver att du har en mycket god förmåga att prioritera samt att samarbeta internt och externt. Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt
Vänersborgs kommun - attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Olika är normen! Hos oss är mångfald positivt, alla är vi olika och det är en tillgång. Vi arbetar även aktivt med att skapa ett hållbart arbetsliv och därför har vi rökfri arbetstid på alla våra arbetsplatser.
Kommunen nyttjar vår tids möjligheter att ge nya medarbetare en introduktion direkt vid start! Är du nyfiken på att prova introduktionen redan nu och få veta mer om hur vi arbetar i Vänersborgs kommun? http://introduktion.vanersborg.se/ genom att välja avsnitt och skriv in ditt namn för att få ett diplom efter genomförd introduktion. Ditt namn registreras ingenstans.
Är du nyfiken på att veta mer om oss som arbetsgivare och vilka förmåner vi erbjuder - surfa in på vår sida https://www.vanersborg.se/jobb.
Kontaktuppgifter till din fackliga organisation hittar du https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/lediga-jobb-i-vanersborgs-kommun/fackliga-organisationer.html
Kommunen har gjort aktiva val i denna rekrytering och vill därför inte bli kontaktade med erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp/kompetensförmedling.