Socialsekreterare försörjningsstöd

Socialsekreterare försörjningsstöd

Arbetsbeskrivning

Om arbetsplatsen
Avdelningen stöd till barn, unga och vuxna inom Socialförvaltningen består sex enheter.

På vår enhet; ekonomiskt bistånd och etablering har vi fyra verksamheter; ekonomiskt bistånd, mottagande av nyanlända, andra hands kontrakt och FUT (felutbetalningar). Du kommer vara en av sex andra handläggare som arbetar med ekonomiskt bistånd och du kommer även samarbeta med övriga funktioner på enheten. Vi har en seniorhandläggare som finns nära tillhands och en enhetschef. Huvudsakliga uppgiften inom ekonomiskt bistånd är att utreda rätten till bistånd i både nya och löpande ärenden samt stötta den enskilde till egen försörjning. Hembesök görs vid behov och ingår som en del av vårt  utredningsarbete.  Vi arbetar kontinuerligt med metodutveckling. Vi har digitaliserat och automatiserat vissa delar av handläggningen som ska ge mer tid till socialt arbete. Vi arbetar aktivt med varje individs planering mot egen försörjning och möter våra klienter med regelbundenhet genom personliga besök. Arbetet präglas av att alla medborgare ska bemötas med respekt och professionalitet och vår handläggning genomförs med högt ställda krav på rättssäkerhet. 



Vi söker en socialsekreterare till enheten som består av totalt 9 medarbetare och enhetschef. En av våra medarbetare kommer vara fortsatt tjänstledig varför vi behöver en ersättare.

Målgruppen är vuxna och barnfamiljer i behov av ekonomiskt bistånd däribland en del nyanlända med uppehållstillstånd enligt bosättningslagen.  

Dina arbetsuppgifter
Du kommer utreda nya ärenden samtidigt som du har egen krets från start till avslut. Målgruppen är till viss del nyanlända vuxna och barnfamiljer men även övrig målgrupp. Du handlägger ekonomiskt bistånd parallellt med att du har täta uppföljningsmöten med individen kring dennes planering som ska leda till egen försörjning genom arbete, studier eller på annat sätt. Du  stöttar individen i att bibehålla eller skapa professionellt  nätverk både internt och externt och initierar insatser som individen har behov av, till exempel  genom uppdrag till arbetsmarknadsenheten. Med ett lösningsfokuserat förhållningssätt och motiverande samtal arbetar du för att individen ska kunna förändra sin livssituation  och utanförskap och ta del av stödinsatser i kommunen eller annan huvudman så som Regionen. Du kommer ha visst stöd i handläggningen av vår robot men det är du som kontrollerar och beslutar i handläggningen samtidigt som du kommer ha viss manuell handläggning. Du kommer arbeta tätt med övriga arbetsgruppen i metodutveckling och ärendehantering. Du kommer tillsammans med övriga kollegor ha extern handledning. Vi eftersträvar rättssäker och effektiv handläggning.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller utbildning i beteendevetenskap.  Det är meriterande om du tidigare har arbetat inom offentlig sektor, arbetat med myndighetsutövning och arbetat med människor i utsatta livssituationer. Erfarenhet av handläggning från t e x Arbetsförmedlingen eller Försäkringskassan är också meriterande. Fördel om du har kunskaper i Treserva och Office-paketet. Arbetet kräver att du har god muntliga och skriftliga kunskaper i svenska för rättssäker dokumentation. 

Vi söker dig som
har god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du har lätt att fatta beslut utifrån tillgänglig information och agera därefter. Du är bra på att strukturera, planera, och prioritera ditt arbete samtidigt som du är tydlig och säkerställer att dina budskap når fram på rätt sätt. Du är även en driven, flexibel, tålmodig och pedagogisk person som har förmågan att se möjligheter i förändringar. Du ska vara stresstålig samt bidra till god arbetsmiljö. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. 



Rekryteringsprocessen på går löpande under annonseringstiden, tillsättning kan komma att ske före annonstidens utgång samt med förbehåll om att samtliga beslut fattas för vikariatet.





Om Håbo kommun


Allt fler upptäcker Håbo kommun, en ung och spännande tillväxtkommun med Bålsta som centralort. Vi är 22 000 invånare och fortsätter att växa. Vårt centrala läge i en växande region ger oss närhet och bra kommunikationer till de större städerna. Från både Stockholm och Västerås tar du dig hit på 30 minuter. I Håbo kommun har vi även en intern närhet som ger medarbetare stor möjlighet till inflytande och utveckling. Här har du möjlighet att vara delaktig i förändrings- och utvecklingsarbetet.

Vi är ca 1 600 medarbetare som driver kommunen framåt inom våra olika verksamheter. För oss är det en självklarhet att ständigt arbeta för att vara en attraktiv arbetsgivare. Hållbar miljö, hälsa och välbefinnande samt teknisk utveckling är några viktiga ingredienser i det arbetet.

Sammanfattning

Liknande jobb


Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

28 november 2024

28 november 2024

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

28 november 2024

28 november 2024