OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Individ och familjeomsorgen i Kumla består av vuxenheten, familjeenheten, öppenvårdsenheten vuxna samt Kvalitet- och utvecklingsenheten. Arbetet drivs av en gemensam verksamhetschef med mångårig erfarenhet inom området. Enheterna samverkar nära i både individärenden och verksamhetsutveckling. En gemensam och viktig fråga för hela IFO är barnperspektivet och att uppmärksamma barn som anhöriga i allt arbete som utförs hos oss.
Vill du bli en del av vårt team på försörjningsstöd och bidra i det utvecklingsarbete som pågår? Vill du arbeta med unga vuxna mot målet att komma till egen försörjning?
Vuxenenheten består av 16 medarbetare fördelat på tre olika arbetsgrupper och ansvarar för all handläggning av vuxna inom socialförvaltningen i Kumla. För varje grupp finns en sakkunnig socialsekreterare som tillsammans med enhetschef leder och fördelar arbetet på enheten. Den aktuella tjänsten ingår i den grupp som arbetar med handläggning av ekonomiskt bistånd. I gruppen finns sex socialsekreterare och den aktuella tjänsten arbetar riktat mot unga vuxna.
På IFO arbetar vi ständigt med att utveckla och kvalitetssäkra vår verksamhet och på försörjningsstöd är vi just nu inne i en spännande och aktiv utvecklingsfas. En viktig del i detta är att håller på att införa digitala medborgartjänsten och en delvis automatiserad handläggning av ekonomiskt bistånd. Detta innebär att vi sparar administrativ tid som vi istället kan lägga på att träffa våra medborgare, allt för att bättre kunna arbeta mot målet att individen ska komma ut i egen försörjning.
ARBETSUPPGIFTER
Målet med arbetet på försörjningsstöd är alltid att stötta den enskilde att hitta närmaste vägen till egen försörjning. Som socialsekreterare ansvarar du för att tillsammans med den enskilde arbeta mot detta mål, detta innebär att du också kommer att behöva samverka med andra runt individen såsom Arbetsmarknadsenhet, Arbetsförmedling och vår öppenvårdsenhet. Du ansvarar också för att utreda och fatta beslut om rätten till ekonomiskt bistånd.
I IFO:s ledningsgrupp tror vi att vi bäst utvecklar vår verksamhet tillsammans med våra medarbetare, vi jobbar därför med delaktighet och tillit mellan medarbetare och ledning. Vi tror också att vi kan ge bäst stöd till våra medborgare genom att låta våra medarbetare utvecklas individuellt utifrån kompetens och intresse. För att kunna nå uppsatta mål och uppfylla behoven inom verksamheten tas varje år en kompetensutvecklingsplan fram för vår personal. I kompetensutvecklingen satsar vi stort på MI som grund i allt arbete, vi har egen MI-utbildare och MI-coacher som har i uppdrag att kontinuerligt vidareutbilda och coacha all personal för att stärka och utveckla MI-kompetensen. Vi arbetar också med nära stöd från arbetsledning för att kvalitetssäkra vårt arbete. Utifrån dina behov kommer du den första tiden att få en mentor som tillsammans med ledning och övriga kollegor samarbetar för att skapa en bra introduktion till dig som nyanställd. Utöver gruppsamråd och handledning kommer du även att ha individuella ärendegenomgångar med sakkunnig socialsekreterare, detta för att säkerställa en rättssäker handläggning och ett aktivt arbete i pågående insatser.
Jag som blir din närmsta chef heter Maria Israelsson. Jag har arbetat inom socialtjänsten sedan 2004 och har stor erfarenhet av att arbeta med försörjningsstöd. För mig är det viktigt att vår verksamhet håller en god kvalité med stort fokus på rättssäkerhet och struktur för att vi ska kunna möta upp våra medborgares behov på ett bra sätt. Jag tror på ett nära ledarskap där vi gemensamt jobbar för att utveckla och förbättra vår verksamhet både i det stora och i det lilla. Kumla kommun är en kommun med framåtanda och visioner vilket gör att det blir både roligt och utvecklande att arbeta här.
KVALIFIKATIONER
Du har socionomexamen. MI, erfarenhet av handläggning och samverkan runt individer är meriterande. Arbetet ställer höga krav på en rättssäker handläggning och dokumentation vilket kräver god förmåga att uttrycka dig i skrift. Kunskaper i lagstiftningen är av stor vikt.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Rekrytering kommer att ske löpande under annonseringstiden.
ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag.
Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har snart 22 000 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2025 innebär att vi alltid strävar efter att vara lite bättre. Genom att växa smart, satsa på barn och unga, ta hand om våra invånare och att ta tillvara på den närhet som finns blir vi lite bättre.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anita Blomqvist
019-58 86 50 (direkt), 019-58 83 42 (reception)
Lena Bergh
019-58 86 27
Fackliga företrädare
019-58 80 00
Betrice Fagerdal
019-588663
Margaretha Eriksson
019-588621
Marie Wik
019-588598
Gabriella Mueller Prabin
019-58 85 71
Malin Pöhner
019-588192
Camilla Stefansson
019-588345
Magdalena Karlsson
019-588367