OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Angered är en av Göteborgs tio stadsdelsförvaltningar med drygt 3500 anställda. Här bor ungefär 47 800 personer i en miljö som är en spännande blandning av miljonprogramsområden, småhusbebyggelse och traditionell landsbygd med storslagen natur. Allt detta bara ett stenkast ifrån samhällsservice, kulturutbud och shopping. Angered har ett mycket aktivt föreningsliv och här bor människor med ursprung från ett hundratal olika länder, vilket ger området en spännande och internationell prägel. Stadsdelsförvaltningen driver verksamheter inom förskola, grundskola, individ- och familjeomsorg, kultur och fritid samt social omsorg för funktionsnedsatta och äldre.
Mer information om stadsdelsförvaltningar i Göteborgs Stad hittar du här: www.goteborg.se
ARBETSUPPGIFTER
Enheten för funktionshinder omfattar 14 socialsekreterare som arbetar med att utreda, bedöma och fatta beslut om insatser enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) och SoL (Socialtjänstlagen). Tjänstens inriktning är myndighetsutövning för personer med psykiskt funktionshinder.
På enheten finns en 1:e socialsekreterare som metodhandleder socialsekreterarna i deras dagliga arbete. Enheten har också en administratör och leds av en enhetschef.
Enheten för funktionshinder är en del av IFO/FH i Angered och samverkan med andra enheter är prioriterat. Enhetens medarbetare har hög kompetens och är specialister inom funktionshinderområdet. Enheten ligger långt fram och arbetar aktivt med metodutveckling och kvalitetsfrågor inom myndighetsutövning för funktionshindrade.
KVALIFIKATIONER
Arbetsuppgifterna består av att möta personer med olika funktionsnedsättningar och deras nätverk. Som socialsekreterare på denna tjänst ska du utifrån en helhetssyn med brukarens behov i fokus utreda, bedöma och fatta beslut om insatser enligt SOL och LSS utifrån Göteborgs stads riktlinjer och aktuell lagstiftning inom funktionshinderområdet.
Du har ett nära samarbete med övriga handläggare, andra interna och externa samarbetspartners samt andra myndigheter och huvudmän. Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Du har en god förmåga i att uttrycka dig i både tal och skrift och det är bra om du har arbetat med myndighetsutövning tidigare.
Det är särskilt meriterande om du har erfarenhet av Treserva, KLARA-Svpl, och tidigare handläggning av SOL och LSS insatser med inriktning psykiatri. Du ska ha engagemang och vilja att samarbeta och utveckla verksamheten. Du kan arbeta både självständigt och tillsammans.