Socialsekreterare Funktionshinder

Socialsekreterare Funktionshinder

Arbetsbeskrivning

Vi rekryterar nu nya socialsekreterare till vår LSS grupp eftersom vi utökar gruppen samt att en av våra duktiga medarbetare går vidare till nya utmaningar.

Du blir en del av en arbetsgrupp som präglas av god stämning, lång erfarenhet, ansvarstagande, generositet och höga ambitioner. Den nära samverkan mellan våra olika enheter inom myndigheten innebär korta beslutsvägar och ger goda förutsättningar för att stärka individen till ett självständigt liv. Du erbjuds, förutom ett meningsfullt socialt arbete, regelbundet metodstöd och handledning tillsammans med dina kollegor. Vi har goda möjligheter att kombinera arbetsliv och fritid då vi har möjlighet till att arbeta på distans och flexibel arbetstid.

Vår målgrupp är personer med funktionsnedsättningar.

Enhet funktionshinder består efter utökningen av en arbetsgrupp på 10 medarbetare. I LSS gruppen arbetar fem medarbetare inriktade mot intellektuell/fysisk funktionsnedsättning och i socialpsykiatrigruppen arbetar fyra medarbetare inriktade mot neuropsykiatrisk/psykisk funktionsnedsättning. Gruppen består också av en gruppledare som ger ett dagligt stöd i ditt arbete.

Socialförvaltningen arbetar utifrån ett helhetsperspektiv på medborgarnas behov och har därför en sammanhållen socialförvaltning som arbetar med socialtjänstens hela uppdrag, under mottot "Vi stödjer ett självständigt liv". Vi arbetar målinriktat för att skapa en organisation med hög kompetens och kvalitet. En organisation med brukarmedverkan där individens behov sätts i centrum.


ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare är dina arbetsuppgifter att utreda och fatta beslut enligt SoL, socialtjänstlagen, och enligt LSS, lagen om stöd och service till personer med funktionsnedsättning. En viktig del av arbetet är att följa upp beviljade insatser. Vårt uppdrag är att tillgodose den enskildes behov av insatser med syfte att bidra till ökad självständighet utifrån individens förutsättningar. Vi fäster stor vikt vid att den enskildes delaktighet beaktas vid utformningen av insatsen. Vi använder oss av utredningsmetoden IBIC.

KVALIFIKATIONER
Vi söker Dig som har examen från socionomprogrammet eller annan utbildning som prövas likvärdigt. Vi tror att du har erfarenhet av myndighetsutövning riktad mot målgruppen och god kännedom om gällande lagstiftning och socialtjänstens uppdrag.

Som person är du noggrann och självständig och har lätt för att hantera när förutsättningar och planering ändras i arbetet. Då arbetet innebär många kontakter, både internt och externt, bör du ha god samarbetsförmåga, vara utåtriktad och positiv. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har körkort.



ÖVRIGT
För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg "Visma Recruit". Ansök direkt via länken i annonsen.

Vi planerar att börja kalla till anställningsintervjuer under vecka 29.

Inför rekryteringsarbetet har Nässjö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


11 december 2024

Handläggare myndighet LSS/SoL

Handläggare myndighet LSS/SoL

28 november 2024