Socialsekreterare funktionshinder – inriktning psykiatri

Arbetsbeskrivning

Lerums kommun är som arbetsgivare en resursstark verksamhet som vill stärka frågor vad gäller jämställdhet, hälsa och arbetslust bland våra anställda. Vår sektorchef har gett ett tydligt uppdrag att verksamheterna inom myndighetsområdet skall utveckla det interna samarbetet, vilket underlättas av att hela socialtjänsten sitter i samma hus.

Lerums kommun med ca 40 000 invånare ligger knappt 20 minuters resväg från Göteborgs centrum med goda pendlingsmöjligheter.

Inom kommunens verksamhet är vi idag drygt 2 800 medarbetare som tillsammans arbetar för att skapa välfärd. Kommunens vision är att bli Sveriges ledande miljökommun till år 2025 och vi ska kännetecknas av hållbarhet, kreativitet och inflytande. För mer information besök gärna www.lerum.se



ARBETSUPPGIFTER
Vi erbjuder ett omväxlande och meningsfullt arbete och söker dig som vill arbeta med personer med psykisk och/eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Du har ett intresse för såväl mötet med människan som noggrant utredningsarbete. Som socialsekreterare har du ett varierande arbete som innefattar både möte och samtal med klienter, närstående och samarbetspartners men där du också ansvarar för dokumentation i ärendet.

Som socialsekreterare med inriktning mot psykisk och/eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning arbetar du med att utreda, bedöma och besluta om bistånd enligt socialtjänstlagen (SoL) och insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Arbetet innefattar även att lämna information om bistånd/insatser samt att följa upp beviljat bistånd/beviljade insatser. I ditt arbete samverkar och samarbetar du internt och externt med exempelvis vårdgivare och närstående.

På enheten funktionshinder/beroende arbetar handläggare med inriktning psykiatri, LSS, SoL under 65 samt vuxna personer med missbruksproblematik, totalt 10 personer. På enheten arbetar även en alkoholhandläggare. Därutöver finns en metodhandledare och en enhetschef, båda med flerårig erfarenhet av handläggning inom enhetens område.

Vi erbjuder dig stöd och handledning i det dagliga arbetet av metodhandledaren, både i grupp och enskilt. Utöver det dagliga stödet får du regelbunden extern processhandledning tillsammans med dina kollegor.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har kunskap om funktionsnedsättningar och dess konsekvenser inom den målgrupp som tjänsten avser. Om du har tidigare erfarenhet av utredningsarbete är det meriterande.

Samtal, utredningar och löpande dokumentation är de viktigaste metoderna i arbetet, därför behöver du ha en god förmåga att uttrycka dig både i tal och skrift. Arbetet innefattar även samverkan med olika enheter och myndigheter vilket ställer krav på förmåga till samarbete och tydlig kommunikation. Som socialsekreterare är du engagerad, trygg och har ett professionellt förhållningssätt.

Det är också viktigt att du är intresserad av människor och har förmåga att sätta dig in i andras livssituation. Vi söker dig som har en positiv inställning till att utveckla arbetsmetoder och vill delta aktivt i diskussioner om förbättringar och rutinutveckling.

Sektor stöd och omsorgs målsättning är att skapa en heterogen personalgrupp. Vi strävar efter en allsidig sammansättning utifrån kompetens, etnisk bakgrund och kön.

Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden.

Välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Lerums kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via denna länk, och inte via e-post eller pappersformat. - Varmt välkommen med din ansökan!

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef funktionshinder/beroende Anneli Jonebrant
0302-52 11 88
tf Enhetschef Magnus Billborg
0302-521632
Enhetschef Jaana Sunnerud
0302-52 14 21
Metodhandledare Jeanette Risne
0302-52 16 67
Verksamhetschef Kaija Merta
0302-52 23 87

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lerums kommun, Myndighet Lerum
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning
  • Publicerat: 23 januari 2017

Besöksadress

Brobacken 1 Lerum
None

Postadress

Box 225
Lerum, 44380

Liknande jobb


Socialsekreterare till barn och familj

Socialsekreterare till barn och familj

30 december 2024

Socialsekreterare

Socialsekreterare

30 december 2024

Senior socialsekreterare till Barn och unga

Senior socialsekreterare till Barn och unga

30 december 2024

Familjehemssekreterare Lerums kommun

Familjehemssekreterare Lerums kommun

30 december 2024