OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborg befinner sig i mitt i ett utvecklingssprång. Staden växer kraftigt och arbetar för att bli en grön och nära storstad. Utmaningarna är många och komplexa. Staden ska leverera välfärdstjänster till en växande befolkning samtidigt som det sker betydande utveckling inom stadsutveckling och infrastruktur. Staden har också ett starkt fokus på arbetet med social hållbarhet för att skapa jämlika livsvillkor för göteborgarna. Ambitionen är att göra Göteborg till en föregångsstad, en stad som tillhör alla. En livlig, tolerant och välmående stad. En hållbar stad öppen för världen.
Socialförvaltningen är en del av socialtjänsten i Göteborg och ska se till att alla ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga ska få en god start i livet. Stöd som erbjuds inom individ och familjeomsorg är bland annat ekonomiskt bistånd, socialt boende, familjehem, stöd till familj, barn och ungdom, fritidsverksamhet, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med förebyggande arbete kring tex folkhälsoarbete, samhällsplanering och lokalt trygghetsarbete. Förvaltningen har även ett övergripande ansvar för stadens samverkan i civilsamhället.
Socialförvaltningen kommer att organiseras som fyra förvaltningar; Centrum, Hisingen, Nordost och Sydväst. Vi söker dig som vill vara med i uppstartsarbetet.
ARBETSUPPGIFTER
Är du redo för ett utmanande arbete i en trevlig arbetsgrupp med bra struktur? Då ska du söka jobb hos oss!
Vi har nu getts möjlighet att utöka vår grupp med en medarbetare. och vi söker därför en ny kollega. Kanske är det du?
Arbetsgruppen består idag av sex handläggare och en 1:e socialsekreterare som är behjälplig i det dagliga arbetet.
Enheten består av mottagningsgruppen och tre utredningsteam. På enheten och i arbetsgrupperna finns en stark sammanhållning och ett gott arbetsklimat.
Alla har processhandledning i sina arbetsgrupper. Vi har aktiva hälsoinspiratörer på enheten och jobbar tillsammans med olika utvecklingsfrågor kring Barn och Unga.
Arbetsuppgifterna består av att kartlägga och förhandsbedöma ärenden utifrån risk och skyddsfaktorer i enlighet med BBiC och gällande lagstiftning. I arbetet ingår också samverkan med de egna utförarna, polis, skola och fältverksamhet.
KVALIFIKATIONER
Du ska ha socionomexamen och minst ett års erfarenhet av arbete på socialkontor, gärna av myndighetsarbete med barn, unga och familj.
Du bör ha goda kunskaper i lagstiftningen LVU och SoL.
Vi ser gärna att du har goda kunskaper om BBiC.
Vi söker dig som är bra på att göra adekvata bedömningar utifrån kunskaper i socialt arbete och som har ett professionellt förhållningssätt och ett gott bemötande.
Du visar respekt och empati för de barn, unga och familjer som vi möter i vårt arbete.
Det är viktigt att du kan fullfölja processer både administrativt och känslomässigt. Självklart uttrycker du dig väl i tal och skrift. Som person är du engagerad, nyfiken och har en förmåga att skapa struktur runt dig.