OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Fagersta ligger i norra Västmanland. Kommunen har en god utveckling och ekonomi, bland annat tack vare en omfattande samverkan med närliggande kommuner. Det geografiska läget är mycket bra med närhet till ett stort befolkningsområde.
I kommunen har vi idag vuxit till cirka 12 900 invånare.
Socialförvaltningen söker till Individ och familjeomsorgen:
Socialsekreterare inom barn och familj
Ref.nr: 76/2014
Tjänsten: Tillsvidare, 100%
Sista ansökningsdag: 2014-06-08
Tillträdesdag: snarast
Vid Individ- och familjeomsorgen arbetar idag 22 personer. Under 2013 har vi sjösatt en mottagningsfunktion, bestående av två mottagningssekreterare. Förutom mottagning av ärenden, förhandsbedömningar, vägledning till handläggare inkluderar tjänsterna även egna ärenden. I myndighetsutövning inom barn och familj arbetar fyra socialsekreterare, varav en tjänst har fokus mot uppföljning av placerade barn och en mot ensamkommande barn/ungdom. Inom organisationen finns också två familjehemskonsulenter och två familjebehandlare.
Under 2014 har avdelningen förstärkts genom ytterligare en handläggartjänst med fokus mot ensamkommande barn/ungdom samt en utökning med tjänst som myndighetschef.
Vi utgår från ett nätverksorienterat arbetssätt. Vi arbetar utifrån BBIC (Barns behov i centrum) och har permanent licens. Det finns ett gott samarbete mellan myndighetsutövning, öppenvård/insatser samt gentemot andra delar av Individ- och familjeomsorgen och övriga avdelningar inom socialförvaltningen.
Hemmaplanslösningar är prioriterade.
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att utreda enligt socialtjänstlagen och LVU. Du handlägger barn och ungdomsärenden i verkställighet samt ansvarar för överväganden och omprövningar i placeringsärenden. Du har ett nära samarbete med öppenvården, familjehemskonsulent samt vuxen/missbrukshandläggare.
Vi erbjuder dig ett stimulerande arbete med möjlighet att tillsammans med arbetsgruppen forma utvecklingen inom avdelningen.
KVALIFIKATIONER
Socionom med erfarenhet av myndighetsutövning (inkl LVU)
Kunskaper och vana att handlägga enligt BBIC
Erfarenhet från att arbeta i en politiskt styrd organisation
Körkort
Du ska vara serviceinriktad och ha en flexibel läggning, då arbetet ofta är förenat med akuta ställningstaganden. Du behöver vara trygg i dig själv samt vara bra på att sätta gränser. Du har en god samarbetsförmåga, men har också lätt att arbeta självständigt. Du är som person kreativ och ser lösningar framför hinder. Du har en stark egen drivkraft och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Vi strävar efter att vara en arbetsplats som speglar samhällets mångfald.
Upplysningar
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta:
Avdelningschef, Sari Korpelin 0223-44267
Myndighetschef, Agneta Lennartsson 0223-44275
Mottagningssekreterare Teres Strand 0223-44266
Fackliga företrädare
Vision, Britt-Marie Nohrstedt 0223-44295
SSR, Lise-Lotte Alé 0223-44470
Välkommen med din ansökan med meritförteckning.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringhjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Rektor Yvonne Flodström
0223-444 15
Enhetschef Åsa Gustavsson
0223-442 12
FSA Josefin Wendel
0223-445 18
LSR Kristina Tinkler
0223-445 29
Rektor Lena Jansson
0223-444 41
Rektor Leif Lejdelin
0223-443 91
Medicinskt ansvarig sjuksköterska Eva Blomberg
0223-442 78
Biträdande socialchef Martina Nordin
0223-442 62
Integrationshandläggare Mona Söder
0223-442 16
Enhetschef Tram Stenqvist
0223-445 45