OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det här är vi
Inom individ- och familjeomsorgen arbetar vi nära våra klienter som oftast är personer som på något sätt är utsatta för motgångar eller svårigheter i livet. Vi har många kontakter med och ett stort ansvar mot invånarna i Bengtsfors kommun. Ramen för vår verksamhet styrs av lagstiftning, främst socialtjänstlagen, därutöver drivs vi av att tillgodose de individuella behov våra klienter har. Vi jobbar också utifrån en helhetssyn för att på bästa sätt hjälpa våra klienter. Det tycker vi är viktigt! Vår individ- och familjeomsorg är indelad i fyra funktioner; barn och unga, vuxengrupp, behandlingsgrupp och administration. Inom barn och unga samt vuxengruppen arbetar vi främst med utredningar och myndighetsutövning. Vår behandlingsgrupp arbetar med öppenvårdsinsatser och vår administrativa enhet stöttar upp i receptionen och för hela arbetsgruppen avseende de administrativa delarna. Hela enheten sitter tillsammans i våra kontorslokaler i Bengtsfors centrum. Vi har bestämt oss för att skapa ett bra arbetsklimat med ett lagom arbetstryck. Våra nyanställda får stöd från 1:e socialsekreterare och av medhandläggare. Vi tror på introduktion i lugn och ro när man är ny. Som arbetsgivare ser vi positivt på vidareutbildning.
Ditt jobb är viktigt
Som socialsekreterare träffar du många olika människor med varierande behov. Du utreder inkomna anmälningar och ansökningar, bedömer den sökandes situation och fattar beslut om insatser samt följer upp pågående insatser. Du kan också behöva presentera förslag till beslut inför ansvarig nämnd eller chef. En del i arbetet består av att delta i samarbeten med andra yrkesgrupper och nätverk.
Det här är du
Att arbeta som socialsekreterare kan vara utmanande, du måste därför vara kunnig och trygg i din yrkesroll och ha en förmåga att analysera olika situationer. Du måste vara intresserad av människor och ha en förmåga att sätta dig in i andras livssituation. Du bör ha en god förmåga att utreda ärenden och vara kunnig i olika utredningsmodeller, uttrycka dig i tal och skrift och kunna fatta beslut. Det är också viktigt att ha ett strukturerat arbetssätt och ha kunskap om gällande lagstiftningar. Det är meriterande att ha yrkeserfarenhet samt kännedom om offentlig verksamhet och hur samhället är uppbyggt då du ofta har kontakt med andra myndigheter. Vi ser gärna att du har vana vid att använda dator.
Välkommen med din ansökan!
Kompetenskrav
Socionomexamen eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Körkort klass B är ett krav.
Anställningsvillkor
Heltid.
Tillsvidare.
Tillträde snarast.
Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
Individuell lönesättning tillämpas. Ange löneanspråk i ansökan
Om ansökan
Obs! Vi tar inte emot ansökningar via e-post eller brev.
Tillsättning av tjänsten kan ska under rekryteringsperioden.
Obs! Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp.
Kommunen omfattas av offentlighetsprincipen.
Ansökningshandlingar är offentliga och lämnas ut vid begäran.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Sandra Jillnevik
0531-527530
Enhetschef Pernilla Wall
0531-526580
Ekonomichef Peter Johansson
0531-526031
Förskolechef Lena Åhgren
0531-526280
Rektor Mattias Johannesson
0531-526260
tf rektor Annika Saltberg
0531-526922
Städ och kostchef Susanne Persson
0531-526130
Rektor Heli Kittilä
0531-526479
Utbildningschef Carl-Göran Strutz
0531-526205
Utbildningschef Carl-Göran Strutz
0531-526205