OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Omgivet av hav i tre väderstreck, med vacker natur och goda kommunikationer är Båstads kommun en modern idyll med fullskalig service. Vårt strategiska läge på Bjärehalvön med två järnvägsstationer, närhet till flygplats och motorväg gör oss dessutom till en attraktiv pendlingskommun och kreativ mötesplats för olika människor, erfarenheter och kompetenser.
Vår vision är att vara en förebild för ett friskt liv och hållbart entreprenörskap samt att attrahera människor som vill värna det sunda livet och utveckla kunskap, kultur och affärer. Båstads kommun är en attraktiv och utvecklande arbetsplats där vår värdegrund bygger på professionalism, arbetsglädje och respekt. Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans gör skillnad varje dag. Genom samarbete och utveckling samt kompetenta och engagerade medarbetare, ger vi god service till våra medborgare.
Individ, familj och arbete är ett nytt verksamhetsområde från och med 1 oktober 2022 och innefattar Individ och familj samt Arbetsmarknadsenhet och integration. Sammantaget är vi idag cirka 50 medarbetare. Tillsammans har vi påbörjat en gemensam resa där vi samman-flätar våra olika arbetssätt till att bilda en helhet med medborgaren i fokus.
Vi söker dig socialsekreterare med en nyfikenhet, ett driv och engagemang för socialt arbete och som vill vara med att utveckla en ny tjänst hos oss. Tjänsten omfattar utveckling av metoden Bostad först, samordningsfunktion av sociala bostadskontrakt samt vräkningsförebyggande arbete, 100 % .
Våra klienter är Båstadbor som av olika anledningar har svårt att få eller behålla ett boende inom den ordinarie bostadsmarknaden. Inom målgruppen finns även de som befunnit sig i långvarig hemlöshet, våldsutsatta, har social problematik samt missbruk och psykisk ohälsa. Verksamhetsområdet ska verka för helhetssyn på medborgarens behov, där bostad och behov av stöd kopplat till denna, har en koppling även till arbete och egen försörjning.
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare inom detta område är du länken mellan hyresgäst, socialtjänst och fastighetsägare. I arbetet ingår arbetsuppgifter som att exempelvis hålla uppföljningsmöten med hyresgästen och ansvarig socialsekreterare, medverka vid kontraktsskrivning och vid behov stötta våra hyresgäster i vardagliga aktiviteter och i kontakten med myndigheter. Ditt uppdrag blir att arbeta med löpande journalföring och att tillsammans med hyresgästen upprätta en genomförandeplan. Vidare innebär uppdraget att samarbeta och informera om Bostad först i kontakten med fastighetsägare, myndigheter och andra verksamheter.
Du är också en viktig part när det uppstår incidenter som ibland kan förekomma utifrån våra boendes problematik. När det gäller kommunikationen med våra hyresgäster, samverkansparter och fastighetsägare är det viktigt att du är professionell och kommunikativ och att du vågar lyfta svårigheter och belysa förbättringsmöjligheter. I uppdraget ingår att utveckla Båstads kommuns vräkningsförebyggande arbete, i samverkan med hyresvärdar.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med socionomexamen med erfarenhet av arbete med missbruk och psykisk ohälsa från öppenvård och/eller på behandlingshem. Det är meriterande om du har erfarenhet av målgruppen hemlösa och har arbetat med hemlöshet i någon form. Erfarenheter från idéburen sektor och vana att arbeta projektbaserat är meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av samverkan och att skapa nätverk.
Har du sedan tidigare erfarenhet av att arbeta med Bostad först eller har arbetat med myndighetsutövning inom missbruk eller samsjuklighet, har kunskap kring lågaffektivt bemötande, MI samt återfallsprevention är även detta meriterande. Fördjupade kunskaper kring bruk av droger samt psykisk ohälsa kommer att underlätta ditt arbete som socialsekreterare inom bostadsområdet.
Erfarenhet av samarbete med de aktörer som finns kring målgruppen, såsom psykiatrin, somatisk vård inom Region Skåne, polis och de myndigheter inom kommunal verksamhet som beslutar om boende är detta också en tillgång.
Vi söker dig som har tycker om att arbeta med människor i en verksamhet som präglas av förändring. Du tycker om att ta ansvar och är handlingskraftig, positiv, flexibel och gillar mötet och interaktionen mellan människor. Vi söker dig som är lösningsfokuserad, med ett stort engagemang för människor och som alltid har allas lika värde som utgångspunkt i arbetet.
I ditt uppdrag ingår att ta fram riktlinjer och rutiner inom området bostad, vilket ställer krav på god språklig förmåga samt att uttrycka dig väl i tal och skrift.
Körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Som en del i vårt hälsofrämjande arbete erbjuder vi friskvårdsbidrag och möjlighet att teckna förmånscykel. Det finns även möjlighet till löneväxling, avtal för miljöbil samt semesterlöneväxling där gällande avtal finns. Rökfri arbetstid tillämpas. Båstads kommun är en del av Familjen Helsingborg och genom det finns samarbetsområden för kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte i regionen.
Som en del i anställningsprocessen har vi som rutin att ta registerutdrag ur polisens belastningsregister där lagkrav finns för det. I denna rekryteringsprocess tillämpar vi arbetspsykologiska tester. Urval och intervjuer sker löpande.
Kommunala avtal gäller. För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.
Fackliga representanter nås via respektive fackförbunds webbplats.
Inför rekryteringsarbetet har Båstads kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.