OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Social- och omsorgsförvaltningen
Social-och omsorgsförvaltningen är en del i välfärdskedjan. Vi bedriver myndighetsutövning samt utreder, planerar och upphandlar vård och omsorg utifrån målgruppernas behov.
Förvaltningen styrs av och svarar på uppdrag av social- och omsorgsnämnd, äldrenämnd samt arbetsmarknadsnämnd.
Vi bedriver en verksamhet med hög tillgänglighet, god kvalitet och rättssäkerhet inom givna ekonomiska ramar. Organisationen utformas så att den har flexibilitet att möta snabba omvärldsförändringar, framtida utmaningar och förändrade politiska prioriteringar.
Vårt arbete ska säkerställa att de som bor i Linköping får det stöd som de har rätt till. Riktningen för vårt arbete finns i vår vision: ”Med mod och handlingskraft möter vi din förmåga och tillsammans skapar vi framtiden!”
Om arbetsplatsen
Inom Avdelning vuxen bedrivs handläggning av ärenden gällande ekonomiskt bistånd på 6 enheter med olika inriktning: Mottagning, Arbetsmarknad och försörjning 1-4, Integration samt Team utreda. Enheterna leds av respektive enhetschef.
Vi söker nu socialsekreterare till enheterna Arbetsmarknad och försörjning.
Inom enheterna handläggs ansökningar om ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen samt att bakomliggande orsaker och eventuella hinder för egen försörjning utreds. Målet är att individen så snart som möjligt ska bli självförsörjande. Arbetet bedrivs utifrån en helhetssyn där insatser planeras tillsammans med andra samverkanspartners.
Arbetsbeskrivning
I arbetsuppgifterna ingår motivationsarbete (MI) och coachning i anslutning till utredningsarbetet för att utveckla klientens möjligheter till egen försörjning. Det ingår även arbete med att samordna externa kontakter med andra samhällsorgan som Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Arbetsmarknadscentrum inom Linköpings kommun samt andra samverkanspartners.
Arbetet hos oss ger en bred insyn i välfärdskedjan och en god kännedom om hur samhället i stort fungerar. Vi erbjuder utmaningen att möta människor i olika livssituationer och kunna bidra till förändring i deras liv.
Kvalifikationer
Vi söker Dig som har socionomexamen eller beteendevetenskaplig examen med kurser i socialt arbete, socialrätt, förvaltningsrätt samt psykologi. Du har tidigare erfarenhet av socialt myndighetsarbete och det är meriterande om du arbetat med ekonomiskt bistånd. Du har med fördel kunskap om verksamhetssystemet Treserva. Du har förmågan att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska, då arbetet bl.a. innebär kontakt med myndigheter och dokumentation.
Du är lugn, trygg i dig själv och kan sätta gränser när det behövs. Du kan både arbeta självständigt och samverka tillsammans med andra, samt upprätthålla goda relationer med externa parter. Du är duktig på att prioritera och planerar och organiserar arbetet på ett effektivt sätt. Då vi är en verksamhet i förändring behöver du kunna se helheter och ha lätt för att anpassa dig efter ändrade situationer och förutsättningar.
Om du tror på individers möjlighet att finna motivation till egen försörjning, och vill vara med att skapa bättre förutsättningar för dem, är detta rätt jobb för dig.
Information om tjänsten
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningsform: 2 tillsvidareanställningar och 1 visstidsanställning t.o.m. 2021-08-31 med ev. möjlighet till förlängning
Sysselsättningsgrad: 100%
Antal lediga befattningar: 3
Ref. nr: 6085
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?