Socialsekreterare inom familjehemsvård

Socialsekreterare inom familjehemsvård

Arbetsbeskrivning

Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.

I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?

Familjehems- och familjerättsenheten i Ale rekryterar en socialsekreterare för placerade barn, barnsekreterare, inom vår familjehemsvård . Enheten består av tre arbetsgrupper; familjerätt, familjehemssekreterare och barnsekreterare. Enheten leds av en enhetschef och för arbetsledning och metodstöd finns två 1:e socialsekreterare. Till enheten finns även en socialadministratör knuten som bistår med en rad administrativa uppgifter för enheten. Enheten arbetar även med Skolfam, för de placerade barnen.

Vårt arbete präglas av ett barnrättsperspektiv och målet är att säkerställa och arbeta för att barnen och ungdomarna vi möter får förutsättningar till en gynnsam utveckling.

ARBETSUPPGIFTER
Enheten söker dig som har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört sätt. Förutom spännande och varierande arbetsuppgifter, innebär arbetet en trevlig arbetsmiljö med högt i tak som kännetecknas av väl utarbetade arbetsrutiner, gott samarbete mellan kollegorna och stark laganda.

I arbetsgruppen finns ett starkt engagemang, hög kompetens samt en flerårig erfarenhet inom områdena med fokus på utvecklingsarbete. För att främja rättssäkerhet och god kvalitet används medhandläggarskap där socialsekreterarna arbetar två och två.

Som socialsekreterare arbetar du med myndighetsutövning, och dokumentation på olika sätt är en viktig del i arbetet, både för rättssäkerhet och för kvalitetssäkring.

Tjänsten innebär att du har ditt grunduppdrag som socialsekreterare för placerade barn, barnsekreterare, och att vid arbetstoppar arbetar vi som ett större team och stöttar upp i de delar av verksamheten som behöver det. Som barnsekreterare arbetar du med myndighetsutövning för familjehemsplacerade barn/ungdomar och ensamkommande barn i team med enhetens familjehemssekreterare.

Enheten arbetar på ett tillitsbaserat arbetssätt, med tydliga förväntningar med fokus på uppdrag och ansvarstagande utifrån givna ramar. Arbetsgrupperna formulerar sina egna resultat- och arbetsmiljömål och arbetar under året med dessa, för att ge ett exempel.

KVALIFIKATIONER
I denna tjänst behöver du en socionomexamen och B-körkort.

Meriterande är om du:
Har erfarenhet av myndighetsutövning inom familjehemsvård.
Har erfarenhet av myndighetsutövning inom barn och unga.
Har goda kunskaper i gällande lagstiftning.
Har goda kunskaper kring barns utveckling.

Vi önskar att du:
Tycker om att samarbeta likväl som att du kan arbeta självständigt.
Är strukturerad och ansvarstagande.
Har ett respektfullt och professionellt bemötande.
Är stabil och lugn som person.
Kan se och ta tillvara möjligheter i kris och konflikt.

Vi kan erbjuda dig:
Ett utvecklande arbete som engagerar och utmanar.
Kompetenta och trevliga kollegor som arbetar på ett uppdragsfokuserat sätt.
Introduktion och stöd i arbetet från 1:e socialsekreterare.
Ljusa och fräscha lokaler, nära kommunikationer i Nödinge centrum.
Kompetensutveckling kopplat till uppdraget.

Intervjuer kan ske löpande innan ansökningstiden gått ut.

För att arbeta inom socialtjänsten krävs att du har ett giltigt utdrag (högst ett år gammalt) från belastningsregistret. Ansökningsblanketten hittar du i länken nedan.
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/

ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Sammanfattning

Liknande jobb