Socialsekreterare inom försörjningsstöd

Arbetsbeskrivning

Ulricehamns kommun är inne i en fortsatt tillväxtfas. På bara några år har vi gått från liten till större, utan att tappa vår identitet. I nära samarbete med medarbetare och invånare gör vi mesta möjliga samhällsnytta. För kommunen som arbetsgivare innebär det en unik bredd i uppdragen med goda möjligheter till utveckling för dig som anställd.
Vill du vara med och skapa framtiden med oss?

Individ- och familjeomsorgen är den verksamhet som ansvarar för ekonomiskt bistånd, insatser för barn, ungdomar och vuxna. Här ingår också arbetscenter och integrationscenter. Vi söker nu en engagerad socialsekreterare till enheten för försörjningsstöd.

Vi är en enhet med tio medarbetare. I arbetsgruppen finns sex socialsekreterare, tre administratörer och en assistent. Vi arbetar nära varandra och stöttar upp där det behövs. Arbetsuppgiften som socialsekreterare är i huvudsak att utreda, bedöma och besluta om rätten till ekonomiskt bistånd/försörjningsstöd enligt SoL. Vi har utvecklat en e-tjänst och det spännande arbetet mot automatisering kommer att fortsätta framöver. Det kommer i förlängningen ge oss mer tid för det sociala förändringsarbetet, som vi lägger stor vikt vid.

Utöver ekonomiskt bistånd finns andra uppdrag som du kan åta dig för utveckling av din professionella roll. Vi arbetar med Våld i Nära Relation (ViNR), hemmasittande unga vuxna i VI-projektet som är ett tvärprofessionellt initiativ i samverkansform med andra myndigheter, anhörigstödsombud med flera.
Vi arbetar med ständiga förbättringar för att kvalitetssäkra och utveckla verksamheten efter rådande omständigheter och behov.

Varmt välkommen med din ansökan

ARBETSUPPGIFTER
Vi arbetar efter ett systemteoretiskt förhållningssätt där vi utgår från varje enskild person och dess nätverk.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att ge individuellt stöd och aktivt arbeta med motivationsarbete, utifrån varje individs förutsättningar och målet är alltid att nå en självförsörjning. Inom gruppen arbetar var och en med hela processen från nybesök och arbetet fram till att ärendet avslutas.

En viktig del i arbetet handlar även om att samverka både internt med andra verksamheter inom kommunen och externt med vården, andra myndigheter och samverkansparter. I ditt arbete kommer du att ha ett extra nära samarbete med kommunens arbetsmarknadsenhet, AME.

Vi erbjuder dig en positiv och utvecklingsinriktad arbetsgrupp, god arbetsmiljö samt ett självständigt och flexibelt arbete. Som socialsekreterare hos oss kommer du att ha ett varierande arbete, där du har möjlighet att rikta in dig och fördjupa dig, där ditt engagemang finns.

KVALIFIKATIONER
Du som söker har socionomexamen eller annan likvärdig akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig, kunskap om förekommande lagar inom området samt god datakunskap.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av att ha arbetat med myndighetsutövning och gärna med försörjningsstöd. Vi arbetar i systemverktyget Treserva och ser positivt på om du har erfarenhet av det.
Vidare har du mycket goda kunskaper i att uttrycka dig både i tal och skrift samt en god digital kompetens. Du förmår förmedla struktur och målinriktning i ditt klientarbete, För dig är det en självklarhet att bidra aktivt i metod- och verksamhetsutveckling som en del i att kvalitetssäkra vårt arbete.

Som person är du trygg och stabil i dig själv, empatisk, positiv, arbetsam, öppen och tillgänglig. Du har ett flexibelt tankesätt och ska kunna omprioritera dina uppgifter under arbetsdagen då akuta situationer kan uppstå. Viss stresstålighet är en förutsättning för arbetet och förmågan att se sin egen roll i ett större sammanhang.
Du har god serviceförmåga, ett professionellt bemötande, har förmåga att möta människor som ofta lever i utsatta miljöer och svåra livssituationer, har lätt för att samarbeta och bidrar med arbetsglädje på arbetsplatsen. Att du är bra på att lyssna och kommunicera är en förutsättning till att kunna skapa dialog med de vi är till för, i syfte att hitta de bästa lösningarna.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav för tjänsten.

ÖVRIGT
Vänta inte med din ansökan! Urval och intervjuer kommer att ske löpande under annonseringstiden.

Vänligen observera att enligt offentlighetsprincipen är ansökningshandlingar allmänna offentliga handlingar som lämnas ut på begäran.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Maria Nordgren
0321-595650
Anette Gustafsson
0321-595614
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
0321-595000
Enhetschef Tina Rosenberg
0321-595660
Enhetschef Maria Wichers
0321-595631
Enhetschef Maria Nordgren
0321-595650
Verksamhetschef IFO Magnus Andersson
0321-595625
Enhetschef Maria Nordgren
0321-595650
Enhetschef Katarina Rademacher
0321-595664 0766-435664
Enhetschef Tina Rosenberg
0321-595660 0766-435660

Sammanfattning

Besöksadress

Höjdgatan Ulricehamn
None

Postadress

Bogesundsg 22 Stadshuset
Ulricehamn, 52386

Liknande jobb


Socialsekreterare barn och unga i Centrum

Socialsekreterare barn och unga i Centrum

25 november 2024

Socialsekreterare, ekonomiskt bistånd

Socialsekreterare, ekonomiskt bistånd

25 november 2024

25 november 2024