OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Smedjebacken är en trevlig kommun i södra Dalarna, med bra kombination av trivsamt småstadsliv, storslagen natur, aktivt föreningsliv, ett rikt kulturliv och starten för Strömsholms kanal. En tillväxtkommun med små och stora företag med goda förutsättningar då vi ligger i ett strategiskt bra läge mellan Västerås och Falun/Borlänge. Sedan länge arbetar vi med en ekologisk inriktning. Smedjebacken är närhet, vatten och utveckling, en kommun för alla.
Välkommen till Smedjebackens kommun!
Vi är en kommun som med god och stabil ekonomi som grund och med invånarna i fokus arbetar aktivt med utveckling där målet är bästa möjliga verksamhet. Som arbetsgivare är vår styrka prestigelöshet, dialog och korta beslutsvägar. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan leva upp till vår värdegrund där välkomnande, engagemang, trygghet och framtidstro är våra ledord.
Vi söker en socialsekreterare till vuxengruppen
Vuxengruppen leds av en Enhetschef och består av fyra socialsekreterare som jobbar med försörjningsstöd, två socialsekreterare som jobbar med missbruk/övrig vuxen. Den tjänst vi söker är inriktad mot missbruk/övrig vuxen. Övrig vuxen kan bland annat innebära våld i nära relation och socialt kontrakt.
Vi arbetar med att få till ett nära ledarskap där Enhetschef ska finnas tillgänglig i vardagen. Vi värdesätter medarbetare som har egna idéer och vill vara med att utveckla verksamheten. Vi är ett litet kontor och när det behövs hjälps vi åt och ställer upp för varandra.
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare kommer du att ansvara för utredning enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM) för klienter med missbruk/beroende av alkohol, narkotika eller spel om pengar. Du kommer att utreda och följa upp våld i nära relation. Du kommer ansvara för bedömning, planering och uppföljning. Arbetet innebär såväl kontakt med enskilda i form av besök, hembesök, telefonsamtal och samverkan med slutenvården som dokumentationsarbete samt kontakt med andra myndigheter. Arbetet kräver att du kan arbeta självständigt och hitta individuella lösningar. Arbetet är flexibelt utifrån vissa givna förutsättningar och det finns stort utrymme för idéer och nytänkande.
Även andra arbetsuppgifter kan förekomma och arbetets innehåll och förutsättningar kan komma och att förändras över tiden.
Provanställning kan komma och tillämpas.
Kvalifikationer
Vi söker dig med socionomexamen, beteendevetenskaplig utbildning eller annan utbildning som av arbetsgivare bedömer som likvärdig.
Du ska vara väl förtrogen med de handläggningskrav och den lagstiftning som styr verksamheten. Tidigare erfarenhet av arbete med missbruksfrågor är önskvärt, liksom utbildning i MI och ASI. Då arbetet innebär mycket dokumentation ställs höga krav på administrativ förmåga samt förmåga att uttrycka sig väl i svenska språket, både i tal och i skrift.
Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialt arbete är meriterande. Du är tydlig, kommunikativ och strukturerad med en hög grad av personlig mognad och självkännedom. Du är lyhörd och kan härbärgera oro och ge stöd även i komplexa sammanhang.
Datavana är ett krav och kunskaper i verksamhetssystemet LifeCare är meriterande.
Körkort är ett krav då arbetet innebär resor i och utanför kommunen.
Personliga egenskaper
För att trivas i rollen som socialsekreterare tror vi att du har ett starkt engagemang och ett intresse för socialt arbete. Du har mod att göra skillnad för utsatta människor i samhället och en av dina styrkor är att bygga relationer och att samarbeta.
Då jobbet innebär många kontaktytor är det viktigt att du har förmåga att vårda och bygga goda relationer. Färdigheter som kommunikation, ansvarstagande och prestigelöst samarbete är viktiga för oss liksom ett gott bemötande.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.
Vi erbjuder
Vi vill erbjuda dig en trevlig arbetsplats med fokus på arbetsmiljön för dig och dina medarbetare, vilket även innebär rökfri arbetstid. Eftersom vi tror på dialog i vår kommun erbjuder vi dessutom en dialogutbildning till alla nya tillsvidareanställda. Vi vill ha frisk och aktiv personal och vi hoppas att vårt friskvårdsbidrag bidrar till detta samt vår personalförening, Smeden. Att åka kollektivt är bra för miljön och därför kan du som medarbetare få köpa busskort till rabatterat pris, tillsammans kan vi göra skillnad. Att förvalta det vi värna om ser vi som självklart och vi är stolta över vårt finska förvaltningsområde där du som finsktalande får mer än gärna stärka upp med din kunskap. Vi erbjuder dig en arbetsgivare som tror på sina medarbetare.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringsprocessen.
Läs mer om oss på smedjebacken.se och hur vi hantera dina personuppgifter enligt GDPR.
All rekrytering sker digitalt och via vår externa länk till rekryteringssystemet Webcruiter.
Vid problem av registerting av CV var god kontakta Webcruiter support.
Kontaktinformation
Samir Ahmad, Enhetschef, 0240-660 338, samir.ahmad@smedjebacken.se
Maria Högstedt, Vision, 0240-66 00 91
Sofia Fahgén, SSR, 0240-660252
Arbetsplats
Vasagatan 17
777 30 Smedjebacken