OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till Bergs kommun.
Här hittar man både lugnet och äventyret. Att bo och leva i Berg är enkelt, tryggt och naturligt. Här finns storslagen och ren natur på nära håll, stark entreprenörsanda och ett aktivt kultur- och föreningsliv. Den sydsamiska kulturen, rennäringen och det sydsamiska språket är en viktig del av kommunens identitet. Människor är öppna och jordnära och bryr sig om varandra. Idag har kommunen nästan 1300 företag, och rankas högt i Sverige vad gäller såväl företagsamhet som nyföretagande. Fjällvärlden är attraktiv för många, tillsammans med närheten till både Storsjön och Östersund.
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Vill du bli en del av laget Bergs kommun? Avdelning Socialtjänst innefattar två enheter: myndighetsutövning och verkställighet. Vi letar nu efter dig som är socialsekreterare inom myndighetsutövning och är intresserad av en tjänst inom vår mottagningsfunktion.
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare i vår mottagningsfunktion verkar du, tillsammans med ytterligare en kollega, för effektivt hantera och fördela inkomna ärenden till enheten myndighetsutövning. I arbetet ingår att ta emot anmälningar och ansökningar, genomföra risk- och skyddsbedömningar, förhandsbedömningar samt upprätta utredningsplaner. Du informerar och agerar konsulterande gentemot andra samarbetsaktörer (både internt och externt), samt ansvarar för vår mottagningstelefon, vilken är öppen under kontorstid.
Om utredning inleds arbetar du i nära samverkan kring dessa med dina kollegor på enheten. Andra arbetsuppgifter i mottagningen är råd- och stöd, akut ekonomiskt bistånd och handläggning av § 6 LVU och § 13 LVM (omedelbart omhändertagande). Vi använder BBIC (barns behov i centrum) som grund och har Procapita som verksamhetssystem. I funktionen pågår ett ständigt arbete kring metodutveckling ,där vi strävar efter att arbeta familjeorienterat. Målsättningen är att barn och ungdomar så långt som möjligt ska få stöd och hjälp i sin hemmiljö.
i tjänsten ingår social beredskap utanför ordinarie kontorstid, som nås via 112. Ersättning enligt avtal ingår och tjänstgöring sker utifrån ett rullande schema.
Kvalifikationer
Socionomexamen är för denna tjänst ett krav. Vi ser också att du har tidigare erfarenhet av myndighetsutövning samt från barn- och ungdomshandläggning. Kunskaper om aktuell lagstiftning och BBIC-strukturen är ett krav. Mycket goda kunskaper i det svenska språket är ett krav, vilket innebär att du kan uttrycka dig tydligt och enkelt i tal, samt producera skriftligt material av hög kvalité. God data/IT-vana är en förutsättning. Körkort för personbil (B-körkort) är ett krav.
Bergs kommun är en samisk förvaltningskommun och vi ser det därför som meriterande om du har kunskap i sydsamiskt språk och kultur.
Personliga egenskaper
För att trivas i rollen som socialsekreterare hos oss behöver du ha god förmåga att arbeta självständigt, och samtidigt se lagarbete som en central del i det övergripande arbetet. Gillar du att ta ansvar, är driven, flexibel och tänker lösningar istället för låsningar, så är du rätt person för oss. Du trivs i en roll där arbetet sker utifrån ett helhetsperspektiv runt individen och familjen, där samverkan med såväl den enskilde som andra verksamheter är en självklarhet. Att vara lyhörd, ödmjuk och att kunna be om hjälp är också egenskaper som vi efterfrågar. Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet.
Vi eftersträvar en heterogen arbetsgrupp gällande såväl ålder som kön och etnisk bakgrund.
Vi erbjuder
Vi erbjuder genomgående introduktion, nära kollegialt stöd och ett verksamhetsnära ledarskap, inklusive veckoträffar med din närmaste chef, samt extern handledning en gång i månaden. Möjlighet till semesterväxling, pensionsväxling och visst distansarbete finns också. Vi har även en förmånsportal med en rad olika erbjudanden. Tjänsten är tillsvidare med tillträde i september (enligt överenskommelse).
Urval och kallelse till intervju sker löpande under annonseringstiden, så vänta inte för länge med att skicka din ansökan till oss.
Varmt välkommen med din ansökan till oss på Socialtjänsten i Bergs kommun!
Kontaktinformation
Maria Östlund, Avdelningschef Socialtjänsten, (+46) 0687-163 09, maria.ostlund@berg.se
Annica Jansson, Enhetschef Individ- och familjeomsorgen (IFO), (+46) 0687-161 60, annica.jansson@berg.se
Fackliga kontaktpersoner, Kommunväxeln, (+46) 0687-161 00
Arbetsplats
Ängesvägen 4
840 40 Svenstavik
Kontaktpersoner på detta företaget
MoB-chef Cilla Gauffin
0687-16100
Assistent Anna Andersson
0687-16171
Administratör Agneta Sivertsson
0687 161 00
Rektor Olof Vahlström
068716100
Verksamhetsadministratör Anne-Christine Andersson
068716261
Myrviken Rektor Lena Hadarsson
0687 161 00
Svenstavik rektor Cecilia Medalen
068716100
Integrationschef Maria Östlund
068716100
växeln Växeln -
068716100
Administratör Anja Vorne
068716148