OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborg befinner sig i mitt i ett utvecklingssprång. Staden växer kraftigt och arbetar för att bli en grön och nära storstad. Utmaningarna är många och komplexa. Staden ska leverera välfärdstjänster till en växande befolkning samtidigt som det sker betydande utveckling inom stadsutveckling och infrastruktur. Staden har också ett starkt fokus på arbetet med social hållbarhet för att skapa jämlika livsvillkor för göteborgarna. Ambitionen är att göra Göteborg till en föregångsstad, en stad som tillhör alla. En livlig, tolerant och välmående stad. En hållbar stad öppen för världen.
Förvaltningen för funktionsstöd söker dig med både mod och lust att vara med och skapa och utveckla en ny förvaltning. Som Sveriges andra största stad ser vi stora möjligheter att vara med och driva förutsättningar för delaktighet och tillgänglighet för alla. Här finns plats för innovativa ledare med god samarbetsförmåga och intresse att leda och utveckla verksamheter. Du kommer verka i sammanhang där helhetsperspektiv, engagemang och stort intresse för ledarskap efterfrågas.
Förvaltningen består av ca 5000 medarbetare. Våra verksamheter består av myndighetsutövning inom LSS/SoL samt insatser såsom boende, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, ledsagning etc.
ARBETSUPPGIFTER
Myndighet funktionsstöds huvudsakliga uppdrag är att utreda och fatta beslut om insatser enligt Socialtjänstlagen och LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. På enheten arbetar i dagsläget 24 socialsekreterare, en socialadministratör, enhetschef samt tre förste socialsekreterare. Vi är indelade i fyra grupper/team; barn, vuxen, socialpsykiatri och mottag.
Vi handlägger ansökningar om bistånd enligt Socialtjänstlagen samt insatser enligt LSS. Vi möter personer med psykisk/neuropsykiatrisk/fysisk och intellektuell funktionsnedsättning, deras familjer, nätverk, godeman/förvaltare. Vi samarbetar med utförarverksamheter såsom boenden, boendestöd, hemtjänst, övrig socialtjänst, myndigheter och sjukvård. Vi arbetar ofta med hjälp av tolk.
Arbetet kan också innebära en del resor för att besöka personer som bor på boenden utanför kommunen.
Vi söker nu 2 socialsekreterare inom Vuxen och socialpsykiatri.
Som socialsekreterare behöver du ha en god förmåga att skapa kontakter, samarbeta och underhålla relationer. Du har en positiv inställning till arbetet, är lojal och handlar i enlighet med fattade beslut, mål, policys och riktlinjer samt har en problemlösande och analytisk förmåga. Arbete på myndighet funktionsstöd innebär att kombinera teoretiska kunskaper kring diagnoser och kring konsekvenser av funktionsnedsättning ur ett socialt/biologiskt/psykologiskt/kulturellt perspektiv med praktiska färdigheter, så som att kommunicera med personer som har nedsatt kommunikationsförmåga och med personer i utsatta situationer och i kris. Vi behöver tänka kreativt för att möta individuella behov och planera för insatser som kan förändras över tid.
Arbetet innebär att hantera prioriteringar, krav och motstridiga intressen, att göra etiska överväganden och ställningstaganden.
Arbetet innebär också att bedöma när annan kompetens än den egna behövs.
Då tjänsten innefattar administrativt arbete samt utfärdande av exempelvis tjänsteutlåtande behöver du ha en god förmåga att uttrycka dig i svenska språket i tal och skrift.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller socialomsorgsexamen och erfarenhet av myndighetsutövning. Om du har erfarenhet av praktiskt arbete inom målgruppen för tjänsten så finner vi det meriterande.
Om du har B-Körkort är även det en merit.
För tjänsten krävs att du är trygg i mötet med människor och medveten om myndighetsrollens krav och utmaningar i mötet med de vi är till för. Du behöver ha kunskap och insyn i vilka krav och förväntningar som ställs på rollen.
Det är viktigt att du är medveten om att rollen handlar om att bidra till att öka människors egen förmåga att leva ett självständigt liv, att hantera balans mellan stöd och kompenserande hjälp samt hur det kan vara att arbeta i ett stadsområde med en socioekonomisk utsatthet.
I rollen förväntas att du tar ett stort eget ansvar, då du har möjligheten att planera ditt arbete till stor del på egen hand.
ÖVRIGT
Urval påbörjas under ansökningstiden.
I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.
Som en del av urvalsprocessen kommer vi att använda oss av arbetspsykologisk testning. De sökande som uppfyller kraven kommer få testen skickat till uppgiven e-post. Kontrollera därför även skräpkorgen i din mail.
Intervjuer för denna tjänst kommer att hållas digitalt på grund av rådande pandemi.
Med hänvisning till gällande lagar om registerkontroll måste den som erbjuds denna tjänst uppvisa utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtal kan upprättas.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi värnar om våra medarbetares hälsa och erbjuder bl.a. friskvårdsbidrag, rabatterade träningskort och cykelförmån. Vi har rökfri arbetstid.
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, i enlighet med GDPR.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningens eller stadens omställningsarbete.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.