OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20242189
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare på Umgåsen arbetar du främst med råd och stöd till föräldrar och barn kring umgänget som sker på Umgåsen. Vid umgängespass arbetar du både med egna umgängen och tillsammans med kollegor men har ansvar för egna ärenden. Du ansvarar för att ge stöd och rådgivning till barnen och till föräldrarna under umgängestiden men även inför och efter utsatt umgänge.
Information och kommunikation gällande ärenden är mycket viktigt i verksamheten liksom samverkan med myndigheter som socialtjänst och familjerätt. I arbetet ingår även att föra journal, skriva sammanfattningar och tillkommande administrativt arbete.
På Umgåsen ges du möjlighet till ett varierat arbete där du får följa ärende och se relationer mellan barn och föräldrar växa fram och stärkas. Du har kontakt med många olika aktörer såsom familjerättssekreterare samt uppdragsgivare på socialtjänsten. Du erbjuds ett arbete som kräver att du är snabbtänkt och kan agera såväl som ge stöd direkt i det pågående umgänget.
Arbetstider i tjänsten är kontorstider med flextid, samt arbete fram till ca 19.00 två gånger i veckan. Även helgarbete förekommer var fjärde helg.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en socionomexamen samt god kännedom om lagstiftning såsom föräldrabalken och socialtjänstlagen. För tillsvidaretjänsten är det en förutsättning att du har tidigare erfarenhet av socialt arbete med familjer med barn i åldrarna 1-12 år. För vikariatet är detta meriterande. Vidare talar du svenska och engelska obehindrat och har god förmåga att uttrycka dig på båda språken i såväl tal som skrift.
Kunskaper inom BBIC, erfarenhet av arbete med familjer i konflikt, erfarenhet av att arbeta med barnutredningar samt arbete med barn placerade i familjehem är meriterande.
För att trivas hos oss på Umgåsen ser vi att du har erfarenhet av att arbeta i team, har en god samarbetsförmåga och ett lyhört förhållningssätt till dina kollegor. I ditt arbete är du relationsskapande och du trivs med samarbete såväl inom den egna arbetsgruppen som med andra verksamheter och myndigheter. På Umgåsen arbetar vi med feedback mellan teammedlemmar och du ser detta som en självklarhet för att kunna fortsätta att utvecklas tillsammans.
Som medarbetare är du även initiativtagande och vill vara med och bidra till verksamhetens utveckling, och du är både ansvarstagande och självgående med vana av att arbeta självständigt i egna ärenden. Du har lätt att förhålla dig till ändrade omständigheter i arbetet och förmågan att anpassa dig efter situationen. Sist men inte minst har du även förmågan att uttrycka dig klart, koncist och välstrukturerat i skrift.
Om arbetsplatsen
Umgåsen ingår i avdelning IFO Insats och vi arbetar med stöd vid umgänge. Verksamheten arbetar på uppdrag från socialtjänsten, både med barn med separerade föräldrar och familjehemsplacerade barn och deras föräldrar.
På Umgåsen har vi en öppen och inkluderande stämning. Tillsammans skapar vi en positiv stämning med humor, glädje och nära samarbete där vi kan utbyta tankar och funderingar i vårt arbete. Verksamheten är i ständig utveckling och sektionen har tidigare bestått av 12 socialsekreterare och sektionschef men nytt för i höst är en samordnare samt ett mobilt team med 4 medarbetare.
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: 1 tillsvidare + 1 vikariat på 6 månader med start omgående.
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 2
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Sökande som kallas på intervju skall vid intervjutillfället visa upp examensbevis från efterfrågad utbildning. Sökande som erbjuds anställning är skyldig att lämna utdrag ur belastningsregister och id-handling (pass eller nationellt id-kort).
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98